De RPG-structuur verlaten
Miyamoto heeft zijn zin dit keer echt doorgezet. Wat voor dingen vond hij belangrijk?
Hij wilde dat we de sfeer sterk veranderden. Daarnaast waren er twee dingen die hij bij het begin van het project had gezegd: “Het werkt prima zonder verhaal, dus hebben we echt een verhaal nodig?” en “Voltooi het spel zoveel mogelijk met alleen maar personages uit de wereld van Super Mario.”
Dat is een lastige opdracht. In bepaalde opzichten is die richting precies tegenovergesteld aan de richting die met eerdere spellen in de serie werd bewandeld.
Ja. Wat het verhaal betreft, we hadden een enquête over Super Paper Mario24 gehouden in Club Nintendo25, en minder dan één procent van de deelnemers zei dat het verhaal interessant was. Veel mensen vonden wel de Flip-actie26 leuk, waarmee je tussen 3D en 2D kunt wisselen.24. Super Paper Mario: Een actierijk avonturenspel dat in april 2007 verscheen voor de Wii.25. Club Nintendo: Een gratis Nintendo-dienst waarmee leden punten kunnen sparen. De dienst begon in 2003 in Japan en in 2006 in Europa. Als leden bepaalde software of spelsystemen aanschaffen, het serienummer registreren op internet en deelnemen aan enquêtes, verdienen ze punten. Deze punten kunnen ze inwisselen tegen speciale voorwerpen.26. Flip-actie: Een actie in Paper Mario die de speler met een druk op de knop laat wisselen tussen een 2D- en 3D-perspectief, waardoor vaak nieuwe dingen mogelijk worden.
Bij dat project draaide alles om dat idee. Kudo, jij was dit keer verantwoordelijk voor het script, dus hoe dacht jij over het verhaal? Vond je het echt nodig of niet?
Eigenlijk zag ik het net als Miyamoto. Persoonlijk denk ik dat we niet meer nodig hebben dan een motivatie om de baas aan het eind van het spel te verslaan. Volgens mij was er geen behoefte aan een uitgebreid verhaal, zoals dat in traditionele RPG’s gebruikelijk is. In plaats daarvan hebben we ons gericht op de beste eigenschappen voor een portable spel dat je stukje bij beetje kunt spelen. We hebben allerlei kleine gebeurtenissen en ideeën in het spel gestopt. Ik ben altijd al een liefhebber geweest van veel kleine details, dus kon ik me goed in deze aanpak vinden.
Wat de personages betreft, tijdens het Iwata vraagt-gesprek over Super Mario Galaxy zei Miyamoto dat hij eindelijk voor het eerst de essentie van Mario in woorden kon uitdrukken.
Hij zei dat Mario-achtige vormen volgen uit hun functies. Dus als er iets anders aan de mix wordt toegevoegd, voelt dat niet goed.
Als mensen zoiets altijd wel hebben aangevoeld, maar het opeens logisch kunnen verklaren, willen ze dat graag met anderen delen. Dus was het in die tijd voor Miyamoto vast heel belangrijk om Mario-achtige ontwerpen te bespreken! (lacht)
Maar het is wel heel streng om geen nieuwe personages te mogen gebruiken. We konden helemaal geen nieuwe vijanden maken. En wat vrienden van Mario betreft, konden we alleen Toads in verschillende kleuren gebruiken!
Persoonlijk werd ik juist enthousiast van die beperkingen. De Toads zien er misschien hetzelfde uit, maar we hebben ze wel licht verschillende persoonlijkheden gegeven. Zo kun je ze dus van elkaar onderscheiden. Misschien denk je, “Hé! Ben jij dezelfde Toad als laatst?” Aan het eind van de ontwikkeling voelde ik me sterk verbonden met Toad! (lacht)