Noot van de redactie: Alle in dit interview getoonde video’s komen uit de Japanse versie van het spel.
Ik heb jullie hier vandaag uitgenodigd vanwege jullie werk aan Paper Mario: Sticker Star voor Nintendo 3DS. Om te beginnen wil ik jullie vragen jezelf voor te stellen en te vertellen over je verleden met Super Mario, als speler en als ontwikkelaar. We beginnen met Kudo.
Ik ben Kudo van Vanpool.1 Ik had de leiding over het script van het spel en de richting die we met het spel insloegen. Mijn eerste betrokkenheid bij Mario was in de tijd van het spel Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars2 voor de Super NES. Toen werkte ik nog bij Square (nu Square Enix).1. Vanpool, Inc.: Een spelontwikkelaar uit Shibuya Ward, Tokio. Vanpool maakt titels voor Nintendo, zoals het spel Freshly-Picked Tingle's Rosy Rupeeland.2. Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars: Een actie-RPG voor het Super Nintendo Entertainment System (SNES) die door Nintendo in maart 1996 werd uitgebracht. Het spel werd ontwikkeld in samenwerking met Square Co., Ltd. (tegenwoordig Square Enix Co., Ltd.).
Bij dat project wilden we Square’s ervaring met het maken van RPG’s gebruiken om samen met Nintendo een Mario-RPG te maken. Hoe kwam je als speler voor het eerst in aanraking met Super Mario?
Ik ben Nakajima van Intelligent Systems (IS)4 en ik ben bij IS verantwoordelijk voor het projectmanagement van de Paper Mario-serie. Als speler had ik ooit een bijbaantje op een locatie waar ze het speelhalspel van Mario Bros. hadden, en daar raakte ik maar niet mee uitgespeeld. Als ontwikkelaar was ik voor het eerst bij Mario betrokken toen ik een handje hielp met het NES-spel.4. Intelligent Systems Co., Ltd.: Een spelontwikkelaar die diverse Nintendo-spellen maakt, waaronder de spellen uit de Fire Emblem- en Paper Mario-serie. Het bedrijf maakte ook ondersteunende programma’s voor diverse hardware. Gevestigd in Kyoto, Japan.
Nou, toen ik bij het bedrijf kwam, waren ze bezig met de Nagatanien Mario Bros. Game6 voor het Family Computer Disk System5.5. Family Computer Disk System: Een accessoire voor het Famicom-systeem dat in Japan in februari 1986 werd uitgebracht. Het systeem maakte gebruik van floppydisks die meermaals beschreven konden worden.6. Nagatanien Mario Bros. Game: Ook wel bekend als Kaette Kita Mario Bros. of Mario Bros. Returns. Dit spel verscheen in november 1988 voor het Family Computer Disc System. Het spel was inhoudelijk vrijwel gelijk aan Mario Bros., alleen verschenen tussen de levels door reclames voor nieuwe Mario-titels en het Japanse voedselbedrijf Nagatanien Co., Ltd., de sponsor van het spel. Spelers konden het spel alleen kopen als ‘herschrijving’ op een disk die ze al hadden, dus niet als opzichzelfstaande versie.
Juist, Nagatanien Mario Bros. Het was 100 yen goedkoper om de disk te herschrijven in plaats van de Disk Writer te gebruiken.
Dat was het eerste spel waar ik bij was betrokken. Toen het spel Super Mario Bros.7 verscheen, speelde ik het constant. Er was even geen grens meer tussen werk en spel.7. Super Mario Bros.: Een actiespel dat in september 1985 verscheen voor het Nintendo Entertainment System (NES).
Nakajima, toen de Super Mario Bros. ROM arriveerde, kwam het hele bedrijf zeker stil te liggen?
Het waren andere tijden. (lacht) Toen de master ROM (definitieve versie van het spel) voltooid was, kregen alle medewerkers een exemplaar. Bij HAL Laboratory8 speelde iedereen ermee van ‘s ochtends tot ‘s avonds, dus werd er weinig gewerkt.8. HAL Laboratory, Inc.: Een spelontwikkelaar die werkte aan spellen in de Kirby- en Super Smash Bros.-series. Satoru Iwata was ooit directeur van het bedrijf.