In de tijd van de Tag-stand voor de Nintendo DS gebruikte je het systeem zelf om gegevens uit te wisselen met een ander, maar nu worden gegevens die worden geüpload vanaf toegangspunten als Nintendo Zones een tijdje op de server bewaard. We besloten dus een server voor te bereiden, maar we moesten een maand wachten op de levering.
In werkelijkheid maakt Miiverse22 voor de Wii U gebruik van een dergelijke infrastructuur. Veel grote leveranciers van webdiensten brengen hun servers onder in de cloud.22. Miiverse: een netwerkdienst waarmee mensen uit de hele wereld contact kunnen maken via hun Mii-personages, en meer plezier kunnen beleven aan de videogames die zijn geïntegreerd in het Wii U-systeem. Mensen kunnen van gedachten wisselen door handgetekende illustraties en berichten te plaatsen in de community’s van hun favoriete spellen.
Precies. Dus tijdens de ontwikkeling bespraken we de mogelijkheid om servers voor Amerika in Amerika te plaatsen, en andere servers in het gebied waar ze zouden worden gebruikt. Maar na een evaluatie besloten we uiteindelijk om alle servers op één locatie te plaatsen. Alleen al het feit dat we dit soort dingen konden overwegen en flexibel konden werken als dat nodig was, was een voordeel van een dienst als AWS.
Dit is wat ik zelf heb gemeten, maar 20 tot 30 seconden als het snel gaat, en als het langer duurt ongeveer een minuut.
Er zijn intern een aantal serverontwikkelingsteams die actief gebruikmaken van open source-software. Wij zijn een van die teams en we gebruikten verschillende open source-softwareprogramma’s.
Programma’s, handleidingen en andere informatie voor open source-software zijn verkrijgbaar op het internet, en ze zijn beschikbaar voor iedereen. Het is ‘open’, dus het kan constant worden bijgeschaafd door de programmeurs van deze wereld. Een goed en bekend voorbeeld is het besturingssysteem Linux23.23. Linux: een besturingssysteem dat werd ontwikkeld door een Finse universiteitsstudent. Het werd later uitgebracht als freeware, en verbeterd door talloze ontwikkelaars.
Dat klopt. We maakten gebruik van een open source-programma voor gegevensbeheer met de naam HBase24. HBase kan grote hoeveelheden gegevens verwerken, terwijl de systeemprestaties eenvoudig kunnen worden verhoogd door servers toe te voegen. Het leek mij geschikt voor ons scenario, waarbij gegevens constant worden verwerkt, en we de infrastructuur indien nodig eenvoudig konden uitbreiden, afhankelijk van het gebruik. We testten het programma al sinds eind vorig jaar voor een ander project, en we hadden er al aardig wat over geleerd.24. HBase: een product ontworpen door een Amerikaanse non-profitorganisatie die open source-software ondersteunt. Het wordt gebruikt door grote sociale netwerkdiensten, zoals LINE en Facebook.