Anders gezegd, komen spellen als Wii Sports en Wii Fit, die werkelijk iedereen leuk vindt, ook ten goede van spellen als Super Smash Bros. Brawl. Ik ben er zeker van dat wij met deze spellen ook mensen bereiken, die anders geen interesse zouden hebben gehad in het spelen van videospellen.
Ongetwijfeld zullen er onder de spelers, die met Wii Sports en Wii Fit voor het eerst een Controller van een spelsysteem ter hand namen, enkele zijn - natuurlijk niet allemaal - die Super Smash Bros. Brawl uit zullen proberen. Daarbij zullen er ongetwijfeld een aantal mensen zijn die vaststellen dat ze ook aan dit spel plezier beleven. De ontmoeting met spellen als Wii Sports en Wii Fit, die spelers op een intuïtieve manier enthousiast maken, zijn zogezegd de ijsbrekers voor spellen als Super Smash Bros. Brawl, die een andere vorm van spelplezier opleveren. Ik ben ervan overtuigd dat dit de enige juiste weg is om de gemeenschap van spelers te vergroten. Dat betekent overigens helemaal niet dat Super Smash Bros. Brawl geen spel zou zijn voor nieuwkomers. Integendeel: de insteek bij de ontwikkeling van de oorspronkelijke Smash Bros. was immers om een spel te creëren dat ook onervaren spelers in hoogstens tien minuten onder de knie moesten kunnen krijgen, zodat ze er direct plezier aan zouden beleven.
Dit punt is een van de steunpilaren van het spelconcept geweest en werd in Super Smash Bros. Brawl nog beter gedefinieerd.
Dat is iets dat je destijds al zei, toen je aan het eerste Kirby-spel werkte. Kirby werd eveneens ontworpen om mensen die geen ervaring hebben met videospellen, een nieuw soort spelvermaak te bieden.
Van dat principe ben je nooit afgeweken, volgens mij. Dat is overigens ook een van de verbazingwekkende karaktertrekjes van de man die wij Sakurai noemen, want je bent eigenlijk een zeer begaafd speler van videospellen. En toch breek je je er telkens weer het hoofd over, hoe je ervoor kunt zorgen dat beginnelingen met plezier jouw spellen kunnen oppakken. In de regel neigen spelontwikkelaars, die zelf bedreven zijn in het spelen, er eerder naar om iets voor ervaren spelers te ontwikkelen. Hoe ben je aan jouw opvatting gekomen?
Om je vraag te beantwoorden: ik geloof dat ik je al vaker heb verteld dat ik, voordat ik aan de slag ging bij HAL Laboratory, allerlei verschillende spellen probeerde te spelen. Daarbij heb ik geprobeerd om de spellen vanuit verschillende gezichtspunten te bekijken. En zo viel mij op, wat je zojuist al aanhaalde. Mensen die niet in een genre thuis zijn, zouden bij de beschikbare spellen hun belemmeringen niet kunnen overwinnen. Het was destijds gewoonte om spellen zo lastig mogelijk te maken.