Het team heeft nu een gloednieuwe game aangekondigd voor de Nintendo 3DS: SteamWorld Heist. We hadden een gesprek met Brjánn Sigurgeirsson, de directeur van Image & Form, en Olle Håkansson, de lead designer, om meer te weten te komen over dit veelbelovende, nieuwe avontuur.
Nintendo of Europe: De titel van jullie nieuwe game is SteamWorld Heist, dus onze eerste vraag is: waarom "Heist" en niet "Dig 2"?
BS: Inderdaad. Heist is dus... we kunnen de game niet Dig noemen, omdat er helemaal niet in gegraven wordt.
BS: Maar er wordt wel een hoop in geroofd! (lacht) Heist speelt zich een lange tijd na Dig af, en het is vrij duidelijk dat er ten minste één game tussen Dig en Heist ligt. We maken een soort sprong in de tijd, zoals in Star Wars, en we onthullen de toekomst voordat we teruggaan naar het verleden.
Het is een game in de ruimte, waarin je als vrijgevochten robotkapitein van een schip probeert te overleven door andere schepen te enteren. Er zijn een hoop andere bendes waarmee je het niet zo goed kunt vinden, dus dat rechtvaardigt je rooftochten. Zij zijn je vijanden, dus het is oké! Of misschien waren het eerst niet je vijanden, maar werden ze het wel toen je ze begon te beroven.
OH: Precies. En het doel van het spel is om meer ruimtepiraten te ronselen en een betere bemanning te krijgen, upgrades te vinden voor je schip, en te overleven. Er zit ook een doorlopende verhaallijn in de game. We hebben momenteel vrij goed voor ogen hoe de game eruit moet zien. Sommige ruimtegames bieden bijna oneindig veel content, en dat proberen wij ook te bereiken door willekeurig gegenereerde levels in onze game te stoppen. Zulke levels vond je ook in Dig, maar daar vielen ze niet echt op. Dit keer pakken we het beter aan en laten we die levels duidelijker in beeld komen.
OH: Inderdaad. Ik was erg tevreden met de tweede wereld in SteamWorld Dig, waarin al die verrassingselementen bij elkaar komen: rondzwevende explosieve vaten, poelen met bijtend zuur. Daar ben ik echt dol op! Het was enorm leuk om te maken.
NoE: Je bent de kapitein van je schip en je stelt je bemanning samen. Kun je je schip zelf ook bouwen en uitbreiden?
NoE: Qua genre beschrijven jullie SteamWorld Dig als een platform-mijnbouwavontuur. Welke drie begrippen zouden jullie gebruiken om het genre van SteamWorld Heist te omschrijven? Denk goed na!
Opmerking: 'rogue' verwijst naar een bepaald soort RPG's waarin vaak turn-based gameplay en willekeurig gegenereerde omgevingen worden gebruikt. In zulke RPG's hebben spelers veel vrijheid om te bepalen waar ze heengaan en wat ze gaan doen.