CI7_WiiUDS_AffordableSpaceAdventures_daja2.jpg
Nintendo of Europe: Allereerst willen we jullie bedanken voor jullie komst. Zouden jullie jezelf kunnen voorstellen en vertellen wat jullie rol is bij de ontwikkeling van Affordable Space Adventures?
Dajana Dimovska: Ik ben Dajana Dimovska, een van de eigenaren van KnapNok Games, en Nifflas is bij het project betrokken als creative director. Eigenlijk is dit een samenwerkingsproject van twee bedrijven. Bij KnapNok Games werken we met tien à twaalf mensen, en Nifflas vormt een eenmansbedrijf! Hij had nog nooit in zijn eentje een game voor een spelsysteem ontwikkeld, en dat is waarom we samen aan de slag zijn gegaan. Wij hebben ervaring met games voor spelsystemen, en we hebben verschillende lokale multiplayergames ontwikkeld, terwijl Nifflas zich heeft toegelegd op sfeervolle puzzelgames. Daarom vullen we elkaar prima aan.
We willen altijd met vernieuwende interfaces werken, zoals de twee schermen waar de Wii U gebruik van maakt. Nifflas had echter het briljante idee om spelers de game volledig met het touchscreen van de Wii U GamePad te laten besturen, en gameplay met twee schermen te creëren. Een van onze belangrijkste taken was dan ook om de interface voor het touchscreen te ontwerpen.
NoE: Misschien zijn er mensen die nog niet bekend zijn met de game. Zou je de game kort voor hen kunnen beschrijven?
Nifflas: Het is in wezen een soort 2D-scrolling game met een ruimteschip, en het doel is om in een vijandige omgeving in leven te blijven. Je hebt dit gammele ruimteschip ter beschikking en... nou ja, daar kun je prima mee vliegen als je het op de juiste manier gebruikt, maar als je het ding verwaarloost, dan kan het ontploffen. Soms wordt je door de game gedwongen om je schip tot het uiterste te drijven. Dan moet je de juiste balans vinden: mishandel je schip om tijdelijk heel snel te gaan, maar ga niet zo ver dat je met je schip de lucht in vliegt.
DD: Het low-budget aspect is erg belangrijk in de game: we willen echt de indruk wekken dat je in een goedkoop ruimteschip vliegt.
NoE: Het is net als wanneer je je rijbewijs haalt en je eerste auto krijgt. Het is geen geweldige wagen, maar je houdt er toch van.
DD: Heb je het geluid gehoord dat het ruimteschip maakt als je het start? (lacht) Dan krijg je meteen de juiste indruk van het schip.
NoE: Je krijgt dus je eerste ruimteschip. Wat kun je ons nog meer vertellen over het verhaal achter de game?
Nifflas: Je huurt een ruimteschip van een bedrijf met de naam Uexplore. Die firma biedt ruimtereizen aan voor een zacht prijsje. Een beetje te zacht, eigenlijk. Hun moederschip stort neer op een planeet, en jij strandt op een planeet waar je eigenlijk niet naartoe wilde. Je doel is om een noodsignaal te versturen, maar als de game begint, is er geen schip in de buurt dat je signaal kan ontvangen. Er zit dan niks anders op dan de boel een beetje te verkennen.
Je bent dus eigenlijk voortdurend aan het sleutelen. Snelle reflexen zijn niet doorslaggevend in deze game. Het gaat erom hoe je je voortbeweegt, en dat vereist denkwerk. Wat we ook erg leuk vinden is de multiplayerstand, waarvoor we inspiratie hebben opgedaan in films en series zoals Star Trek. Je kunt de game met z'n drieën spelen, en in de multiplayerstand doet elke speler iets anders. Een speler speelt als boordwerktuigkundige, iemand anders bestuurt het schip, en de derde speler gebruikt de scanner en de lichtkogels en zo. Je krijgt dan echt het gevoel dat je het schip samen bemant.