The first core element I’d like to discuss is WiiConnect24. This is a system which is able to transmit and receive data, even when you're not playing Wii or when you're asleep. So when I first heard the concept, I really thought: “This sounds like it has been designed for Animal Crossing!”
I was also conscious of this on some level from the time we originally devised the Wii concept. They may not have said it at the time, but I’m sure that among many of those working on Wii hardware and the system functions, there was a feeling that they would like to see these fully utilised for Animal Crossing.
On our side, we certainly felt that weight of expectation. You could sense a kind of unvoiced demand: “Make sure you use this function!” For me, the most appealing aspect of WiiConnect24 is that even when the player doesn’t think he’s making contact with other players, that connection is there in the background. In the DS version, the use of Nintendo Wi-Fi Connection3 added a fun element, but it could also entail quite a bit of effort. 3 Nintendo Wi-Fi Connection is a system that connects the player to the internet and allows them to enjoy games or other applications together with players around the world.
When you were planning to take a trip to your friend's town, you needed to arrange the time beforehand and make sure that you were both using Nintendo Wi-Fi Connection at the same time.
And one player might want to play at a certain time that didn't really suit other players. For that reason, this time round we wanted to use WiiConnect24 to allow players to enjoy the communicative element of the game more, without having to make this effort.
So more and more gossip will get spread from one town to another without you realising it.
Actually, there was a specific incident that gave us the idea to do this. It was something that Hideki Konno-san from our department told me.
It seems that Konno-san, his wife and their son all enjoyed playing the DS version of Animal Crossing. His wife was apparently a keen fan of fishing, and she spent so much time fishing that their son actually complained to her, saying: “Mum, will you stop going fishing?”
I’m sure that their son also loved fishing, and he was just jealous that his mother was catching such great fish! (laughs)
It seems that’s exactly what it was! (laughs) So the mother resisted the urge to go fishing when her son was there, but she would sneak off and fish when he wasn’t around.
Then one day their son was playing when an animal came up to speak to him and mentioned his mother. The animal said: “She’s does nothing except go fishing!”