Downloading Your Favourite Songs
Several new features have been added to this version of Jam with the Band, such as Voice Analysis and the ability to download songs. You just said that you were really happy to be making this game, Kitamura-san, but aren’t there normally many difficulties involved with the development process?
I really enjoyed the development process, to the extent that I wouldn’t even call it work.
My main job was to create the song data, which is very hard work. As soon as I’d made the data, however, all the staff snapped up the new songs, and started playing them immediately. I really felt all my hard work was being rewarded when I witnessed those scenes.
Whenever a new song was created, we’d say: “Let’s all play-test this one together!”, and we’d have a Jam Session. “Play-testing” was just the official name for it, though… (laughs)
I don’t know if that’s work or play you’re talking about there! (laughs) But it’s a sign of how totally immersed you were in the software when you were making it. By the way, the new Jam with the Band has a feature that allows you to download up to 100* song scores. There were various challenges associated with the development of the song download feature, though, weren’t there? *Note: In the European version of Jam with the Band, the user has 50 pre-installed songs (the Japanese version had 31 pre-installed songs at launch) and can download another 50 songs via Nintendo Wi-Fi Connection. There is also space for an additional 100 songs created by users and saved or traded via Nintendo DS Wireless Communications.
Yes, there were. No one can put songs that were protected by copyright onto Internet servers without first going through the necessary procedures. Since we’d already worked so hard to develop the Studio feature, though, we wanted to establish a sharing system that would allow it to support copyrighted songs as well. We thought that unless we developed a system whereby users didn’t have to pay for each song individually, not many people would use this feature.
We made several visits to JASRAC5, and explained to them what we at Nintendo wanted to do. That is, to make as many Japanese pop and anime theme songs as possible available for download to the users. They responded to this request very positively, and as a result we were able to explain to them the system in which these songs would be loaded onto the Nintendo server in advance, ready for people to download and play on their Nintendo DS*. 5JASRAC (Japanese Society for Rights of Authors, Composers and Publishers) is a body that is entrusted with lyricists’, songwriters’ and musical publishers’ copyrights. It oversees the licensing of music to users, collecting royalties and distributing them to artists. *Note: In the European version of Jam with the Band, Nintendo has a copyright agreement with EMI Music Publishing Europe Ltd. rather than JASRAC and the popular song scores available for download are therefore versions of EMI-copyrighted songs. There are also copyright-free versions of classical scores as well as Nintendo theme tunes available.
It’s different to downloading a song you like onto your computer or mobile phone then, isn’t it?
Because the songs you download aren’t actually sung or performed, but instead are used as sound sources in the game, we only have to pay royalties to the songwriters and lyricists. It was therefore decided that Nintendo would pay the royalties incurred by up to 100 songs, based on the actual download data. As such, we were able to implement a system where a user can freely and effortlessly download up to 100 of their favourite songs.
If a user were able to delete songs, then they’d be able to download as many as they like.
If we implemented an unlimited download system, the royalty payments we’d have to make would become a big problem.
But don’t users ever think: “I didn’t actually want this song” after downloading it?