Since we’ve got a little bit of time, let me ask you: What kind of twists and turns have there been since the development of Band Brothers started way back in the Game Boy era?
…so, not having a clear goal in the first place naturally meant the project direction strayed.
You wanted to unleash Barbara onto the world, after all… You thought you could combine your desire with the sound chip, and if dance games were no good, you could probably do something with a musical instrument game, right?
Just looking at the software being presented really dazzled people. The development team – you included, Kitamura-san – would play and seem to be having so much fun. You went all around the company doing presentations, didn’t you?
Yes, and in order to strengthen the impact of these presentations there was a period during which we’d practise Jam Sessions in order to work out what kind of performances we should do. We’d also put on costumes before going out to perform.
You did a presentation in Yamauchi-san’s (President of Nintendo at the time) office, didn’t you?
It was a real shock… That’s why when you became President and sent that questionnaire around, Iwata-san, I had the mindset of, well, “a drowning man will clutch at a straw” as they say, and thought you had thrown a lifeline.
I really don’t think Band Brothers would have seen the light of day if it weren’t for that questionnaire. The title was your idea as well, Iwata-san.
Anyone can see the similarity to ‘Super Smash Bros.*. I don’t think it would be allowed under normal circumstances. (laughs) I remember thinking it would be nice if a lot of people felt close to the software and abbreviated it as BanBro. *The Japanese title of Super Smash Bros. is Dairanto! Smash Brothers, whereas the title for Jam with the Band is Daigasso! Band Brothers.
I thought that the words Barbara and Banbro had a similar feeling, so I thought it was a great name.