The Reason Mario Wears Overalls
Mario’s trademarks are his moustache, his hat and his overalls. Why did you decide to give him this look? I have no doubt you’ve spoken about this many times before, but I’d like to take this opportunity to ask you to tell us about it one more time.
Certainly. The original Mario was a 16 X 16 pixellated image. At that time, when games made overseas used human characters, they were always rendered with life-like proportions.
It felt as if the developers weren’t happy unless they’d drawn a figure that was eight-heads tall.
Or sometimes it would be six-heads tall. But actually, the number of pixels we were able to use was so limited that, if we did that, we’d only have had a couple of pixels for the face.
With two pixels, you wouldn't even have been able to draw eyes. You'd basically have ended up with a matchstick figure. In early video games from overseas, that kind of figure often featured.
And as they just didn’t resemble human figures, I was absolutely convinced that they’d been designed by people who couldn’t draw!
You don’t have to draw a mouth, which makes a big difference. You only need one pixel for the chin and if you draw two vertical pixels, you've got eyes that hopefully look quite cute. (laughs) Also, because you can’t fully draw hair, by making him wear a hat, you can reduce the hair to only a couple of pixels.
So you made Mario wear a hat in order to keep the number of pixels you were using down?
Right! Overalls were the only option! So that’s how we ended up giving Mario overalls. Fortunately, the game was set on a construction site so we thought we had no other option but to make him a carpenter! (laughs)