The System is the Story
I’d like to ask you, Tomie-san, how do you go about writing a script for a dungeon-based RPG in which players could be said to be battling against themselves?
Dungeon-based RPGs are games in which skilful players can clear dungeons with ease. This can make incorporating a story very difficult. I remember having real trouble with this while working on the first Shiren the Wanderer, in particular.
You’ve got to work according to the premise that not all players will have the same fixed experience, haven’t you?
That’s right. Having said that, I think that in the case of the Mystery Dungeon series, the system is the story.
Well, in an ordinary RPG, players cannot acquire powerful weapons until near the end of the game. In Mystery Dungeon, however, because the map and items change every time a player enters a dungeon, the randomisation process can mean that a player suddenly finds the most powerful weapon of all right at the start of the game. From that moment on, their story is going to be very different for that player.
A script that works closely alongside a randomly generated story… that’s rather different from most ordinary games. Having made the first Pokémon Mystery Dungeon game in this way, what response did you experience, Nagahata-san?
I was surprised at how well the game was received by Pokémon fans. That was unexpected. Of course, we had the story and the charming characters on our side, but the structure of the game itself is actually rather different when compared to an ordinary RPG.
A special group of people who were aware of the joys of dungeon-based RPGs always existed, there’s no doubt about it – that’s why we have words such as ‘Shi-Ranger’9. After Pokémon Mystery Dungeon was released, however, their number increased rapidly. You must have felt you’d achieved what you wanted to achieve, Ishihara-san?9. Shi-Ranger: A nickname given to passionate fans of the Shiren the Wanderer series and Mystery Dungeon titles in general.
Yes, I did. The fact that fans of both Pokémon and Mystery Dungeon thought that this seemed like an interesting title justified our collaboration.
After the first title was released, you developed three titles for Nintendo DS: Time, Darkness, and Sky10. What did you have in mind when developing these titles?10. Time and Darkness: References to Pokémon Mystery Dungeon: Explorers of Time and Pokémon Mystery Dungeon: Explorers of Darkness, the second titles in the Pokémon Mystery Dungeon series, released for Nintendo DS in September 2007 in Japan and July 2008 in Europe. Pokémon Mystery Dungeon: Explorers of Sky was the next entry in the series, released for Nintendo DS in April 2009 in Japan and November 2009 in Europe.
Well, we wanted to include more new Pokémon and have a more dramatic storyline. Also, the first title was developed with the Game Boy Advance as the base system. For the second round of titles, we switched to using Nintendo DS as the base system.