So, how did you manage to keep the difficulty level balanced?
I see. There’s no magic formula, is there? You just have to observe the reactions of players around you, read the play reports and make adjustments accordingly.
Exactly. That’s why we started out by establishing a development environment in which we could make adjustments in real time.
The structure of roguelike games basically involves playing around with random numbers. But when you think about how people become so frantic over them, you realise how much fun such games really are.
These games have a number of hooks that elicit a feeling of “I want to achieve something! I want to overcome something!” in players. Apart from this deliberate sense of challenge, though, you must have tried your best to prevent players from feeling stressed with the game?
The very fact that it’s a game which relies on random numbers means there’s a very fine line between hope and betrayal. This delicate balance is one of the key features of the genre.
When I first played Rogue, I felt like I had to change my way of thinking. At first, I kept failing and having to start again. “What is this game?!” I thought. Even as I thought that, however, I said to the game, “If that’s how it’s going to be, I’m ready for you!”. Once I started thinking like that, I became much better at the game, curiously.
Yes. I think that people who love Rogue and Mystery Dungeon have all reached that stage, to be honest.
As a step towards introducing people to the enjoyment that roguelike games provide, the pitching of this game is very important. Personally, I feel that it’s your respect for this enjoyment that was responsible for the creation of this series, Ishihara-san.
I really thought it would be great if we could allow just one more person to sample the joys of dungeon-based RPGs. I also really wanted to include some dungeons that are challenging enough for players of Rogue and Torneko to deem worthwhile. I hope players are looking forward to that.
All right, let’s conclude by recommending this latest title, both to those who’ve played Pokémon Mystery Dungeon before and to new players. Let’s start with you, Nagahata-san.
All right. I’d tell experienced players that we’ve added all sorts of new features, ones that would only be possible on Nintendo 3DS, and I’d invite them to sample this evolved version of Pokémon Mystery Dungeon. For new players, I’d just tell them to relax as much as they can and enjoy the game! (laughs)