This is a translation of an Iwata Asks interview originally posted on the Nintendo of Japan website on 22nd November 2012.
Today, we’re going to be talking about the Nintendo 3DS software title Professor Layton vs. Phoenix Wright: Ace Attorney. At first glance, at least, LEVEL-5’s Professor Layton1 series and Capcom’s Ace Attorney2 series appear to have always existed completely independently of each other. Now, however, both series are flying the nest of their respective creators for the first time and joining forces in a new title. I simply had to talk to the people responsible, therefore, and today I’m joined by the “fathers” of the two series. Hino-san, this is your second3 Iwata Asks, isn’t it?1. The Professor Layton series: a series of puzzle-solving adventure games. The first title in the series was for the Nintendo DS system, and was released by LEVEL-5 in Europe in July 2007. The series contains six titles, and in 2010, an animated movie called Professor Layton and the Eternal Diva was also released in the UK. 2. The Ace Attorney series: a series of legal battle adventure games. The first instalment was for Game Boy Advance, and was released by Capcom in Europe in March 2006. At the time of writing there are five titles in the main series. A related spin-off title (which is not part of the main story of the series) called Ace Attorney Investigations: Miles Edgeworth is also available for the Nintendo DS system.3. Hino-san also appeared in the first Volume of Iwata Asks: Nintendo 3DS Third Party Game Developers, when he discussed the fifth title in the Professor Layton series, Professor Layton and the Mask of Miracle, which was released for the Nintendo 3DS system.
It’s nice to meet you too. Thank you for appearing in that Nintendo Direct4 video the other day, by the way.4. Takumi-san appeared in a Japan-only Nintendo Direct video that was broadcast via the internet on the 25th of October 2013. He was asked about the production secrets of Professor Layton vs. Phoenix Wright: Ace Attorney.
Now, I’ve got to start by asking how an idea like this got off the ground in the first place. It’s not the kind of thing anyone would normally expect to happen, after all.
I think I mentioned last time I was here that one of the games we were really conscious of when working on the first Professor Layton title was Brain Training5. Well, there was actually another game series that we were very aware of, and actually considered to be our biggest rival: Ace Attorney. We did a lot of research into how we could come out on top – how we could beat Ace Attorney.5. Dr. Kawashima’s Brain Training: How Old is Your Brain?: a Nintendo DS title that was released in Europe in June 2006.
You’re talking about beating Ace Attorney when the father of the series is sitting right next to you?! (laughs)
Well, that’s how passionate we were! (laughs) I actually love the Ace Attorney series, and used to play the games all the time. Then, when it came time to make Professor Layton, I actually played the games again, inspecting their good points and bad points...
I’m afraid we’re not here today to talk about Ace Attorney’s weaknesses! (laughs) Hino-san, last time you said that, when you were making Professor Layton, you wanted to “create the successor to Brain Training”. Considering this alongside what you’ve just said, would it be fair to say that without Brain Training and Ace Attorney, there would be no Professor Layton?
I think so. Takumi-san had caught my eye as a creator right from the start, and after Professor Layton was released, I thought to myself that it would be great to do a collaboration between Professor Layton and Ace Attorney. First though, we needed to develop the Professor Layton series – otherwise there’s no chance such a collaboration proposal would have been accepted! As a result, I kept the whole thing secret.
Actually, about one year before that, when Hino-san was visiting Capcom, I managed to get him to open up about his ideas over dinner. I call it the “incident in the okonomiyaki restaurant”! (laughs)
Editor’s note: “okonomiyaki” is a type of savoury pancake that is widely available throughout Japan.
Oh, are we calling that an “incident” now?! (laughs) Still, I suppose that was the first time I asked Takumi-san directly if he’d like to make a game with Professor Layton.