''This Doesn't Have to Be a Game''
Now, let's hear about the Professor Layton series. I think it's safe to say that the Professor Layton series came about as a result of the advent of the Nintendo DS system. What sort of process was involved in the creation of the Professor Layton series?
The initial trigger was the fact that, after we'd made Dragon Quest VIII, we decided on the goal of creating something as a company, by ourselves.
In other words, up until that point, LEVEL-5 had been a game developer, and then you set your sights on becoming a publisher and releasing your own works.
That's correct. If we were going to be a publisher, I thought the Nintendo DS system was the best fit, since it makes it easy to give shape to ideas. But to be honest… There were some who said that software that wasn't from Nintendo was difficult to sell, and I thought about why that might be. The conclusion I came up with was that not everyone who likes playing games has a Nintendo DS system.
If we're looking at the Nintendo DS system that spread at the same time as Brain Training20 and Nintendogs21, you may be right. 20 Dr Kawashima’s Brain Training: How Old Is Your Brain?: The European title of software released for the Nintendo DS system in 2005 in Japan. 21 Nintendogs: Software released for the Nintendo DS system in April 2005 in Japan.
That was exactly the time at which we started planning Professor Layton and the Curious Village. In particular, from our analysis, we found that light users – users who had the Nintendo DS Lite system – were more likely to possess a game system for the sensation of having a popular item than because they were seeking ultimate excitement and quality from games. So, in order to ensure the success of our debut work as a publisher, we thought we'd need to create a successor to Brain Training. Of course there were game fans who played on the Nintendo DS system as well, but we thought that the light user demographic, the ones who'd played Brain Training and didn't yet have their next game, might be surprisingly large.
In other words, you thought you'd make a game that would be accepted even by those who'd never played anything but Brain Training.
Yes. So we did further analysis, trying to discover what things people who'd played Brain Training might have been dissatisfied with. Of course there are people who play the game on a daily basis, but we thought there would probably be some parts that weren't satisfactory. For that reason, we included things not found in Brain Training, and at the same time we made it seem like a game that could be played as an extension of Brain Training. Then we felt that there would be a lot of women among the light users as well, so we thought that using TV personalities as voice actors might create a buzz. At the time, there were many situations where people would play the Nintendo DS system outdoors with the sound turned down, but we decided to go ahead and pull together an all-star cast of voice actors anyway. We also decided to use movie-quality images, even though the screen was small.
By positively emphasising things that hadn't yet been done, you were sure you'd be able to create a new experience for players as a follow-up to Brain Training.
That's right. It was important for us to be able to use those game specs – the fact that we had famous people as voice actors, and that players would be able to see movie-like graphics – when we promoted it. On the back of the package of the first game in the series, Professor Layton and the Curious Village, where there would usually be screenshots and explanations, we put photos of our TV personalities and interviews with them. We based the concept on the content of women's magazines.
No, I just told them to model it on the content layout of women's magazines. (laughs) The important part was that it wouldn't feel like a game when they picked it up; we wanted it to be a product that light users could accept without difficulty. I think it was because all those things meshed well that it became a hit.
I remember thinking at the time lots of educational software appeared that tried to be the successor to Brain Training, but no other game was similar to what you came up with.