All right.
Kondo-san, now I think I’d like you to offer some commentary on the ten songs included on the Super Mario History Soundtrack CD, otherwise known by us as Koji Kondo’s Greatest Hits.
I could only generate three sounds at once on the Famicom, but I wanted to make something that would be distinctive, naturally sound like music as much as possible given the restrictions, and be fun precisely because of using only three sounds. I tried to make the music different by location, breaking it down into above ground, underwater, underground, and in the castle.
This is the Ground Theme for Super Mario. The first thing you see in the game is an expansive blue sky and an open field, so I tried to represent that in the music.
It got canned. I realised that an easy-going sound wouldn’t match Mario’s running speed and the way he jumps. I remade the song so it would match the rhythm of his movements, and that became the Ground Theme.
There’s a noise in there like triplets. ♪Tee tee-tee…tee tee-tump… I took that from the first song I made. I was going to remake the whole thing, but when I wrote the new melody and listened to it, I decided to try out that noise, and it just seemed to fit. It had a groove that suggested moving forward, so I kept it just as it was.
Musically, that’s really unusual. It goes ♪tee tee-tee tee… So usually you would have to change the melody to fit it.
It seems like they aren’t a perfect fit, but somehow I think that matches the game. I think it formed a striking characteristic of the music.
Oh, it’s such a driving force for you that you have a lunch ritual involving it.