I suppose it would be best for Yokota-san to comment on the Super Mario Galaxy theme song since he was the one who made it.
Okay. My life was at its lowest point when I made this. Kondo-san was rejecting every single song I made.
I was seriously thinking I might have to quit the company. It was the first time in my life I’d ever thought anything like that.
I’d always made music under the idea that Mario was cute, but Kondo-san said that Mario was cool. The songs I wrote under that new conception were “Gusty Garden” and this one. So this song represents my joy at crawling up from the depths of despair. If you want to know more, read the session of “Iwata Asks” on Super Mario Galaxy.
When I heard the music for Super Mario Galaxy, I thought, “Whoa! It’s orchestral music in a Mario game!” I was really impressed. That was what made me say, “Let me do something orchestral, too!”
It wouldn’t have been orchestral if it weren’t for Yokota-san, but I think it was good for expressing the expansiveness of outer space. I wasn’t in charge of this song, but I think it’s a theme song that preserves the special feeling of Mario games while also expressing the vast expanses suggested by the name Galaxy.
Next is the title theme for New Super Mario Bros. Wii. Nagamatsu-san, you made this, right?
Yes. It was the first time I had worked on the Mario series, so this song is really important to me.
When we were developing New Super Mario Bros. Wii, I had the chance to ask everyone how their work was going, and Nagamatsu-san said that he was getting a feel for how to make music for the Mario games.
At that time, development of Mario Kart Wii had ended, and we were midway through development of New Super Mario Bros. Wii. I think I made a couple of songs. I think it was a time when, by pure chance, Kondo-san didn’t shoot them down.
You thought you had grasped the essence of Mario music just because he didn’t shoot them down? (laughs)
I think I was getting carried away! (laughs) But later, Kondo-san said to me, “You still don’t get it. Even I still don’t quite get it yet.”