At this point, I’d like us to cast our minds back to the previous title for a moment. In terms of units sold, Wii Sports is now the number one software title in the world. As it’s sold bundled with the Wii console outside Japan, I'm not quite sure if calling it "World Number One" is exactly the right way to describe it, but in any case it’s surpassed the record set by Super Mario Bros., which was unbroken for over twenty years. Coming up with a sequel to a huge title like that must be much tougher than coming up with a completely new title from scratch. How did you approach this intimidating challenge, and what sort of issues did you have in mind?
Before Wii Sports was released, we had absolutely no idea how well it would sell, in part because it was coming out at the same time as the Wii console. I was confident that we had produced an enjoyable game that players would prove receptive to, at least to some extent. But as the reality turned out to go so far beyond anything we had predicted, when it came time to work on the follow-up, I was naturally nervous. What’s more, all of the major sports which were easy to reproduce...
But even so, if you had gone out on a limb with just minor sports it would have felt somewhat too low-key.
Precisely. That was when we decided to structure the game around two distinct core concepts: "activities" and "sports".
“Activities” were the kind of leisure options that might be enjoyed on the island, while "sports" followed in the same line as the previous title, comprising regular sports - ball sports and the like. We decided that we would build the new title around these two concepts.
With just one main concept, it wouldn’t have been all that different from Wii Sports. I guess that's why you decided to introduce another one to structure the game around. Just out of interest, who came up with the idea of using "resort" in the game’s title?
We considered ideas like “Wii Sports 2 – Resort”, but after discussions with NoA (Nintendo Of America), they suggested using the simpler name “Wii Sports Resort”.
Wii Sports is such a huge title, so if we called the new one "Wii Sports 2", customers might just think it was more of the same. This time around, the most important feature is the fact that the new Wii MotionPlus device enables new types of game that weren’t previously possible. That’s why we didn’t just want to call it “Wii Sports 2”.
The style of gameplay on this title also differs greatly from the previous title.
The first logo that we considered had “Wii Sports” written in larger letters. “Resort” was just written beside it in much smaller letters. But then Miyamoto-san said: “Surely it should be the other way round!”
Right. But I had always thought of it as a sub-title. Then when we experimented with a new logo positioning "Resort" right in the centre, the way I conceived of the project really went through a huge shift. That wasn’t just the case for me, but for everyone.