Nintendo Classic Mini: SNES developer interview – Volume 3: Super Metroid
This series of interviews was done to commemorate the release of Nintendo Classic Mini: Super Nintendo Entertainment System. My topic for this third interview is Super Metroid.
In Europe, the original Metroid game was released for the Nintendo Entertainment System in 1988, Metroid II: Return of Samus was released for Game Boy in 1992, and Super Metroid appeared as the third game in the series in 1994, more than two years after the European release of Super NES.
Why did the game take so long to create? What kicked off development? This time, I will be talking with Yoshio Sakamoto, the creator of Metroid who has always been involved with the series, and Kenji Yamamoto, who established the sound of Metroid.
Sakamoto-san previously spoke with me about the original Metroid game in an interview for Nintendo Classic Mini: Nintendo Entertainment System, so please check out that, too.
Yamamoto-san, what kind of titles were you involved with before working on the sound for Super Metroid?
1. Punch-Out!!: After the original Punch-Out!! game first appeared in arcades, a new version of the sports action game was released for NES. Originally released in Japan in November 1987, and in Europe in December 1987.
2. Famicom Wars: A strategy simulation game, released for the Famicom in August 1988. It was only sold in Japan.
4. Family Computer Disk System: A peripheral product for the Famicom system released in February 1986 in Japan. The floppy disks used with the system allowed players to use Famicom Disk Writer Kiosks to write new games. This system was sold only in Japan.
5. Nintendo Scope 6: A shooting game released for the Super NES. Originally released in Japan as Super Scope 6 in June 1993, and as Nintendo Scope 6 in Europe in August 1993. The game came bundled with a Super NES Super Scope accessory.
That’s already about one year after the release of Super Famicom in Japan. What kicked off development?
It didn’t start because I said I wanted to make it. My boss at the time was Makoto Kano6. He has retired now, so I’ll use the honorific “san” with his name. Kano-san said, “Sakamoto-kun, make a Metroid game for Super NES. I’ll create an environment for it, so we should do it!”
6. Makoto Kano: During his time at Nintendo, he was involved with character design for Game & Watch, and participated in the development of many games, including Wild Gunman and Kaeru no Tame ni Kane wa Naru. He appeared in the session of Iwata Asks over Game & Watch).