Nintendo Classic Mini: NES special interview – Volume 5: Metroid
FamiConnichiwa, everyone! I’m Akinori Sao, a writer in Kyoto. This is my final interview with video game developers to commemorate the release of the Nintendo Classic Mini: Nintendo Entertainment System. The last topic is Metroid, which was originally released for the Family Computer Disk System1 in Japan in August 1986, and for the Nintendo Entertainment System (NES) in Europe in January 1988.
Metroid has ardent fans all over the world. As a science fiction game, it was a little different from Nintendo’s other games at the time. How did it come about? In this interview, I discuss this in detail with Yoshio Sakamoto and Hiroji Kiyotake.
Sakamoto-san, it was your second year at Nintendo in 1983 when the Famicom2 system was released.
One time, I had the chance to go observe a developing partner’s factory and that was when I saw the moulded article for the first time.
Yes. The Famicom before mass production. Someone from that company expressed thanks to Nintendo, but I didn’t know what that person was talking about. (laughs) I was in Research & Development 1, which wasn’t directly involved with development of the Famicom, so I didn’t know much about it.
Yeah. (laughs) I only learned about the release of the Famicom after some time had passed, so I was a little late in becoming aware of it.
That’s right. I was in Research & Development 1 too, which was mainly working on Game & Watch3, but I joined the company right when the Famicom went on sale, so I went to a department store during the Christmas season.
3. Game & Watch: A line of handheld game devices with LCD screens, each of which contained one game. The first game was released in 1980, and the line went on to sell a total of 43.4 million devices worldwide.
Yeah – at retailers. (laughs) And when I went to the department store, the Famicom was selling well and even selling out. Then I would recommend other companies’ products! (laughs)
I was told that I should, and that it would be a learning experience, so I went to help out at a certain department store in the Kansai region, and all I remember is people asking for discounts. Someone said, “I took a train from far away to buy this, so if I do, throw in a couple free games.” (laughs)
So I’m not sure if I really learned anything by going to help out at retailers! (laughs)