WarioWare Is So Useful... Even If It Is Cheating A Bit
Now, the concept for this game switched from being a pre-installed title on the Wii U console to being a standalone retail title.
It was around the summer of 2011. We’d come up with the prototype for ‘PIRATES’, and we were really pleased with the results. But we felt that we had already come up with too many ideas for a game that was going to be pre-installed.
So you decided that the game should be a standalone release. But you didn’t suddenly decide that it should be a WarioWare title, did you?
No, we didn’t. The WarioWare series has always had a very distinctive graphical style, and with the HD6 display supported by Wii U, we were rather at a loss as to how this would work with the series.6. HD, or High Definition, refers to video images of higher resolution than is possible on standard televisions. High-definition displays generally have more than 720 horizontal scan lines and an aspect ratio of 16:9. HDTV refers to high-definition television broadcasts via terrestrial broadcasting and digital cable.
A WarioWare title with ultra-realistic graphics wouldn’t really feel right, would it?
At that stage, we asked Hitoshi Kobayashi-san7 and his team, who are experts on graphic technology, to act in a supervisory capacity, and their advice was that we should focus on making the types of image we are good at.7. Hitoshi Kobayashi belongs to Art Coordination Group at the Nintendo Software Planning & Development (SPD) department.
Kobayashi-san happened to catch sight of a quite distinctive image of a ship’s captain, which one of our designers had come up with. He suggested that we take that image and make it like a paper-thin character which moves. From that point on, things became much more straightforward for us. We realised that our approach should be to make things as distinctive and interesting as possible, and so that’s how we proceeded.
That’s right. We came up with a story and tried to make everything in the game fit together. But it was the first time we had ever tried to do something like that, so we were worried that it would be very time-consuming. We set ourselves a deadline of December of that year, and embarked on a process of trial and error. But in the end, we just couldn’t come up with anything that felt right. We realised that if we continued in that fashion, it was going to take far too long. That’s when we hit upon the idea that Wario and his pals had invented all of these games, and that was what tied them all together. We revised the structure of the game and spoke to Sakamoto-san about it.
So a year into the development process, you decided to use WarioWare as a kind of container that would serve to structure the game.
And I do think that WarioWare serves as a really useful container. It has the capacity to hold all manner of things that wouldn’t normally belong together, and it allows them to mix and mingle.