Working with Nintendo
So Mobiclip and Nintendo had been building a stronger relationship like this and it was around this time that Mobiclip investors were thinking about selling the company to recoup the investment. My understanding is that the two of you then proposed Mobiclip becoming a part of the Nintendo group, is that right?
What was it about the Nintendo projects that made them more exciting or appealing?
I think there are many factors, but what makes Nintendo attractive is that the innovation is key. You see companies just competing over hardware specs, saying how they have more megahertz23 than someone else. But that’s not really a creative way to move forward. We saw that Nintendo is so focused on creating new experiences and new technologies to enable them. 23. Megahertz: A unit of frequency. Represents computer processing speed.
Simply enhancing the specs to solve problems is not so exciting. When someone can solve problems with a unique idea, people call it innovation. And that’s what is the most interesting.
Nintendo has a track record of disruptive innovation with the Nintendo DS24 family, Wii25 and now Wii U26. It is very important for us to continue to produce such innovation and that was part of the appeal. 24. Nintendo DS family: A family of portable videogame systems that began with Nintendo DS, released in Japan in December 2004. It was later released in Europe in March 2005.25. Wii: A home games console system released in Japan in December 2006. It was also released in Europe in the same month.26. Wii U: A home games console released in Japan in December 2012. It was released in Europe in November of the same year.
I think there is also another point. We’re just a small company, but Nintendo trusted us and I think this is one of the reasons that pushed us towards Nintendo. Nintendo has been very open-minded and we built up a good relationship with Okada-san and Shimada-san27.27. Takeshi Shimada, Deputy General Manager of Nintendo Software Environment Development Department.
Yes, the trust that we built up with the Nintendo engineers is also a key point. We are engineers, Shimada-san at Nintendo is an engineer, and of course you are an engineer yourself. So this whole structure has a strong value for us because we know that technical challenges will be taken seriously.
So I guess my background in computer science as an engineer has had an impact on our relationship.
Yes, I think it did. We want to make a difference in Nintendo products. But we can only do this if we know that the people making the decisions really value a certain technical difference or idea. I think the skill of the CEO to make the right decisions is key.
So Shimada-san is now the contact point at Nintendo for NERD. What is it like working with him? Are you satisfied with the way you work together?
The obvious good thing is that he understands what we are doing. We are working on a wide range of areas from low-level optimisation to very high-level web technology, and most people wouldn’t be interested in all of them. But he is very interested and he understands. I think he also adapted a lot to our French culture and strange habits. He doesn’t try to change us or try to make us into Japanese people.
That’s something I always keep telling him. (laughs) For example, if we had you do things our way and asked Jérôme to come to this office in Paris from 9 to 5 each day, then NERD would lose what makes it special.