''I've Seen Ghosts!''
Now, we’re obviously all here today to discuss Project Zero 2: Wii Edition, but before we go any further, there is something I’m dying to ask.
I just wanted to ask how you approach the development process, and how you actually spend your days normally, as the creators of a long-running horror game series.
Do you spend all day watching horror movies and looking for new ways to scare people? And are you constantly analysing why certain things are frightening, and how they might work within the context of a video game? I’ve just got this strange fascination with finding out more.
Well, each of us has our own approach, I would say. Shibata-san and I are very different. I actually don’t particularly like scary things.
What do you mean, you don’t like scary things? You’ve been making horror games for a decade!
Well, don’t get me wrong. I do sometimes get the urge to see something scary, go to a fairground haunted house or see a horror film, and end up thinking, ‘Ahhh! This is terrifying!’ I enjoy them, but am still scared out of my wits.
So you aren’t the type of person who’d usually go out of their way to be frightened.
I’d say that’s true. Or at least, that was what I was like about ten years ago, when I began working on the Project Zero series. From that point on, the way I saw things really changed.
When I found something frightening, I’d then ask myself why it had been frightening. I would analyse it quite calmly afterwards. I’d watch the same scene over and over again on a video and think, ”The way this is cut is really effective.” I think that subconsciously, I was always thinking about how things might be used in the game.
So the person who had tended to avoid frightening things became someone who liked to analyse why things were frightening.
That’s right. But there is still that instinctive aversion to the unknown and unexplained, so things would still frighten me. I remember when I wanted to experience a haunted house as research for this game, and invited Osawa-san and Izuno-san to come with me...