(laughs)
I was baffled and thought, “What’s going on? Do all kinds of Bowsers show up?” (laughs)
Let me ask about Bowser with a tail. How did he come about? How did you get approval?
Approval... Well, the final determination was “Give him a tail! Give him a tail!”
Yes. Before the tail, though, there was Tanooki Mario. Then, when we were thinking about how we would pull the design together and how we needed a new idea, I thought, “We’ll put a tail on the Goombas”. I did a sketch of a Goomba with a tail and took it to the enemy designer, and he said, “I was just thinking about doing that!”
Oh, so that’s where “Give him a tail! Give him a tail!” comes from! (laughs) But there’s a big difference between the steps you take in giving the Goombas tails and giving Bowser a tail, isn’t there?
That’s true. But by the time we had given Mario a tail, we had cleared the highest hurdle. Back in the first game, Super Mario Bros., if you hit Bowser with a fireball, he turned out to be a Goomba!
I see. And you were nervous when you presented that to Miyamoto-san. How did he react?
(Takashi) Tezuka-san14, who has mainly worked on 2D Super Mario games, commented, “It’d be cool if more things had tails!” 14Takashi Tezuka: General Manager of the Software Development Department of Nintendo's Entertainment & Analysis Division. He has participated in creating and producing numerous titles, among them games in the Super Mario and Legend of Zelda series.
The next thing I knew, the designer had been adding to Bullet Bill, Thwomp, and Boo, too!
Even the logo design for Super Mario 3D Land has a tail. Did you add that after the series of changes?
Yes. Miyamoto-san said that Tanooki Mario is inextricably linked with Super Mario Bros. 3, and the hardware this time is the Nintendo 3DS system, so if the title could be something like Super Mario 3DS, we thought it would be a perfect fit!