How did development of Spirit Camera: The Cursed Memoir start?
The beginning was quite simple. When Nintendo first presented the Nintendo 3DS system to us, I fell in love at first sight. (laughs) With the stereoscopic 3D, camera and gyro sensor, I thought it was the perfect hardware for the Project Zero series.
Like Kikuchi-san, a lot of people at Nintendo also felt like Nintendo 3DS was suited to horror. I thought so, too, and I was certain that when it came to horror, Tecmo Koei Games was the only option.
You were sure because of your experience working together on Zero: Tsukihami no Kamen.
Then my team immediately drew up a project proposal. But unfortunately, the first proposal didn’t go through. It was because Iwata-san, you said that horror was more suited to home consoles and our proposal just wasn’t convincing as to why it should be for a handheld.
Then we went back to the drawing board. We had Izuno-san and Makino-san participate in planning sessions and discussed it over and over again.
The first proposal was pretty much a regular home console Project Zero game ported onto Nintendo 3DS. What’s more, there was something I had to do based on my experience as producer of Zero: Tsukihami no Kamen.
This may be taken the wrong way, but I felt that an approach that concentrates only on saying, “This is a terrifying horror game,” would narrow the number of people who will pick it up.
The Nintendo 3DS system is a handheld, so I thought we should take advantage of the benefits of being able to easily play it and carry it around. I also thought that we should approach customers with a game that would have AR at the core and be scary, but would also have a new kind of entertainment experience only possible with the Nintendo 3DS system.
To be honest, we just thought of the AR in the first proposal as a single element in the game. It was just an extension of the previous Project Zero games. Then, based on Izuno-san’s suggestions and in-house ideas, we hit on the possibility of presenting it as an adventure game under the rubric of AR horror.
Yes. As we worked on the new project, the game design completely switched to something that could only be experienced on Nintendo 3DS. All the parts locked together and we saw it through without simply transplanting the existing Project Zero series.