Bonus 2: The Story of the Second Quest
And I’ve got something even more interesting today. This is the first dungeon map ever created for Zelda.
Basically, we were going to make lots of dungeons using one square per room, and lay them out like a jigsaw puzzle.
In order to fit in as many dungeons as possible given the limited memory, you were making them like you were doing a puzzle.
Right. Tezuka-san said, “I did it!” and brought this to me. I created the data exactly in line with it, but then Tezuka-san made a mistake and only used half of the data. I said, “Tezuka-san, there’s only half here. Where did the other half go?” and he was like, “What?! Oops, I messed up…” But Miyamoto-san said it was fine just like that.
So, using the half of the memory that was left over, we decided to create the Second Quest20. 20Second Quest: A second adventure of greater difficulty prepared for players who had cleared the original quest in The Legend of Zelda. When you play this quest, Link on the select screen changes so he’s holding a sword.
Huh? Just wait a second. If Tezuka-san hadn’t messed up, there’d have been no Second Quest?
Miyamoto-san wrote them down on a sheet of A4 paper, and said, “This is what I have in mind.” He’d written down the outlines of five worlds. I said, “All right,” and then he said, “Actually there’s something else I’d like to talk to you about...” There was actually another sheet there. He opened it up, and the other three worlds appeared.
Here’s that paper. It says “Underwater 2 + a”. That means “Underwater 2,” which was planned for 3-2, plus a little more. In other words, the idea was to import the underwater stage of World 3-2 into World 7-2 without changing the geographical forms, but increasing the number of enemies. In the end, there was no “Underwater 2,” and 7-2 was “Underwater 1 (2-2) + a.”
So even though the worlds increased, you used the same material, so it was no big problem.
He wasn’t foisting an unreasonable task onto us. He was suggesting something possible.