Chapter 2: Being mischievous
We struggled with the ideas for echoes. Since the gameplay involves copying and pasting things that you find in the game field, they have to be something that can both help and hinder you. They also need to work both in a top-down and side-view perspective.
When you're fighting an enemy, it's advantageous for them to be weak. But if you want to make them your ally, you'd prefer it if they put up more of a fight. Naturally, you'll want to have strong allies who can fight by your side, but you'll need to defeat them first. If you couldn't make them your ally, then there would be no point in having them in the game. But if you recruit one that's too strong, they'd be able to defeat enemies on their own, making other echoes seem inferior... It's challenging to find the right balance.
If an echo is too useful, then it's unlikely that you'd use anything else... We wanted to encourage players to try out lots of different things using a variety of echoes.
You also had to consider the top-down view and side-view perspectives when developing the echoes gameplay too.
For the side view, it's fine to simply represent a flat water surface, but for the top-down view, it will be represented in 3D, so we need to create a cube-shaped water object that appears in the game field. Also, the player has to be able to go inside that water block and swim. We found a way to connect the blocks vertically and horizontally, but when you swam inside, you would fall out from the connections between them. It wasn't working at all! (Laughs)
Then, even if we managed to find the right balance between enemy and ally and between top-down and side views, we also needed to consider all the different places where players might use these echoes.
Even just for one single echo, there are so many different scenarios you need to account for, and there are over 100 echoes in the game, right?
Exactly. Since there are so many echoes at your disposal, we made sure to give each one a specific characteristic so that players would remember what each one does. We wanted players to be able to remember off the top of their heads which echo to use in certain situations.
Having the freedom to solve puzzles by yourself is a key feature of The Legend of Zelda games. But having too much freedom can leave you feeling stumped. We made a conscious effort to clearly define the functions of each echo so that players understand how and where they should be used. We were mindful of designing it so that players could reach the gameplay elements we wanted them to experience without getting lost and confused.