Chapter 3: Princess Zelda is on her own adventure
An important element of this game is that – for the first time in The Legend of Zelda series – Princess Zelda is the protagonist of her own adventure.
We were initially thinking that Link would be the protagonist. But when we focused on the gameplay using echoes and had Link copying and pasting things into the game field, the sword and shield got in the way. If you have a sword and a shield, you can just fight using those. There's no need to rely on the monsters' power, right?
So, we thought, "What if players could use only echoes at first in order to understand the gameplay, and then as the game progresses, they get the sword and shield?". But even then, we thought that once they got the sword and shield, they would stop using echoes.
That's just your typical The Legend of Zelda game. What are we going to do? (Laughs)
Echoes plus a sword and shield... They just didn't work well together. There is a wide variety of echoes, so to get the most out of the gameplay, we decided to stick with echoes only.
If that's the case, it must be someone who doesn't fight with a sword and shield, right? Who in the series would be a good fit for these powers and bring their insight to them? Well, that would have to be Princess Zelda.
But didn't it take a lot of courage to make Princess Zelda the protagonist for the first time in this series, given its long history?
Over the years we've been working on The Legend of Zelda series, many people have often asked us, "Will Princess Zelda ever be the protagonist?" and said, "I'd like to play as Princess Zelda". When asked this question, I've always thought, "Of course, as long as it makes sense for the game and does justice to her as a character to be the protagonist", and answered that way. I had been trying in vain to figure out what would really do justice to her. But when I saw the team struggling to identify the ideal protagonist for this game, I thought, this is exactly the game for her!
That being said, we had a lot of trouble deciding on Princess Zelda's outfit, for example. Since she is going on an adventure, we did consider giving her some more typical adventure clothing. Yet we wondered if it'd look strange to have such an outfit ready, as if it was already known that she'd be leaving from the get-go.
That's the hood that Link wears at the beginning of the game, and it's there to represent Link, who has become strong after many adventures.
So, when I was shown Link's new outfit for this title, it occurred to me, "Princess Zelda goes on a journey secretly, so wouldn't it make sense if she wears a hood as well?".
Ah! So it's not like you thought of putting a hood on Link because Princess Zelda will be wearing one later on, but rather, Link was initially designed with the hood.