amiibo Does Not Work or Does Not Scan on Nintendo Switch
1. Restart the console by holding down the POWER Button for three seconds, then select "Power Options" > "Restart."
2. Ensure nothing is obstructing the NFC touchpoint over the control stick on the right Joy-Con.
4. Start the amiibo-compatible software and touch the amiibo to the NFC touchpoint.
Reset the amiibo data.
If the amiibo can still not be scanned correctly, test another amiibo on the right Joy-Con, or test the original amiibo on a different right Joy-Con or on a Nintendo Switch Pro Controller.
If the Joy-Con is unable to scan any amiibo, or if the amiibo can be scanned using a different Joy-Con or a Pro Controller, then the original right Joy-Con controller will need to be repaired.
2. If the Pro Controller is connected to the Nintendo Switch console using the USB charging cable, ensure that Pro Controller Wired Communication is set to OFF, otherwise the NFC touchpoint on the controller will be disabled.
2. Start the amiibo-compatible software and touch the amiibo to the NFC touchpoint on the Pro Controller, ensuring that nothing is obstructing it.
If the amiibo can still not be scanned correctly, test another amiibo on the Nintendo Switch Pro Controller, or test the original amiibo on the right Joy-Con.
If the Pro Controller is unable to scan any amiibo, or if the amiibo can be scanned using the right Joy-Con, then the Pro Controller will need to be repaired.
If the Pro Controller is unable to scan any amiibo, or if the amiibo can be scanned using the right Joy-Con or a different Pro Controller, then the original Nintendo Switch Pro Controller will need to be repaired.
The retailer from which you purchased the amiibo may be able to replace it. This will depend on the retailer's return policies. Nintendo cannot repair or replace amiibo directly.