Versla booswicht Wario in dit grootste Mario-avontuur ooit.
Om Wario van zijn oneerlijk verkregen troon te stoten, moet Mario gloednieuwe werelden doorzoeken om de zes gouden muntjes te vinden die de poort tot Mario’s kasteel openen. Een menigte monsters, zowel bekend als nieuw, zijn van plan om daar een stokje voor te steken. Op zijn weg door de 6 gebieden kan Mario krachtpaddenstoelen, supersterren en vuurbloemen oppikken voor extra kracht, en indien hij de magische wortel opeet, zal hij in een hoogvliegende haas veranderen.