Viewtiful Joe
Als je met een vriend naar de film gaat, verwacht je niet dat de slechteriken uit de film plotseling dwars door het doek scheuren en er met je maatje vandoor gaan. Laat dat nou net zijn wat Joe overkomt. Het ene moment is hij nog een eenvoudige filmfanaat, het andere wordt hij de wereld van de film binnengeslingerd als de superheld die zijn vriendinnetje moet redden - en in de film is niets onmogelijk... Het kloppend hart van Viewtiful Joe is een old-school, zijwaarts scrollende beat 'em up. Voeg daar een portie speciale effecten aan toe waarvan zelfs Hollywood gaat watertanden en voilà - we zjn weer helemaal terug in de 21e eeuw. Joe's taak is niet al te ingewikkeld: al schoppend en slaand baant hij zich een weg door levels vol lastige schurken en een stel maffe eindbazen die zo uit een comic book weggelopen lijken te zijn. Wanneer het Joe even te heet onder de voeten wordt, roept hij de hulp in van een sterk staaltje filmtrucage: de VFX- kracht. Wanneer er op Joe geschoten wordt, kun je met een druk op de L-knop de tijd vertragen. Zo kan Joe de kogel ontwijken of terugslaan naar waar 'ie vandaan kwam. Als Joe eenmaal leert hoe hij de tijd kan versnellen, kan hij razendsnel een paar rake klappen uidelen. Daarnaast kun je met de C-Stick in- en uitzoomen op de actie om de meest waanzinnige stunts uit te halen. De VFX-kracht is er overigens niet alleen maar voor de show. Hoe spectaculairder je bewegingen, hoe meer punten je verdient. Pas wel op, want je VFX-voorraad is niet eindeloos - als je alles op maakt keert Joe weer terug in zijn alledaagse kloffie. Door de combinatie van knapgemaakte cel-shaded graphics en de bijzonder maffe actiescènes, heeft Viewtiful Joe nog het meest weg van een interactief comic book. Laat je echter niet te snel inpakken door de mooie plaatjes - net als zijn old-school voorouders is Viewtiful Joe een behoorlijk pittig spel. Ga je bijvoorbeeld net aan het einde van een level dood, dan zul je het hele level van voor af aan opnieuw moeten spelen. Bij Capcom waren ze dan ook wel zo verstandig om het spel van twee verschillende moeilijkheidsniveaus te voorzien - 'Kids' en 'Volwassenen' - zodat ook de minder ervaren gamers het spel in de vingers kunnen krijgen. Al met al is Viewtiful Joe een lust voor het oog en een sensatie om te spelen. De game verschijnt bovendien exclusief op de Nintendo GameCube, dus kun je je vrienden die een van die andere consoles bezitten lekker jaloers maken...