Maak kennis met de Pikmin!
Een crash, een onbekende planeet en een vreemde en spannende ontdekking voor kapitein Olimar! Herbouw zijn ruimteschip met de hulp van kleine, plantachtige wezentjes die Pikmin worden genoemd en verken een door planten overwoekerde wereld in Pikmin 1 op de Nintendo Switch, een HD-versie van de Nintendo GameCube-klassieker.
Op een noodlottige dag wordt de SS Dolphin geramd door een asteroïde, waarna het ruimteschip neerstort. Gelukkig weet het enige bemanningslid, kapitein Olimar, de crash te overleven. Er is echter één klein probleempje: naar huis vliegen kan niet meer. Tijd om de handen uit de mouwen te steken!
Pikmin vormen de sleutel tot succes! Gebruik hun gebundelde kracht om obstakels te vernietigen, bruggen te bouwen, raketonderdelen te dragen en hongerige beesten uit te schakelen. Je hoeft ze alleen maar naar iets te gooien en toe te kijken hoe ze aan het werk gaan! Je kunt maximaal 100 Pikmin tegelijk aansturen. De rest blijft veilig in het kamp wachten, voor het geval er een aantal sneuvelen.
Elk type Pikmin heeft unieke kenmerken: rode Pikmin zijn bestand tegen vuur en kunnen goed vechten, gele Pikmin kunnen hoger worden gegooid en kunnen bomrotsen gebruiken en blauwe Pikmin kunnen onder water ademen. Gebruik deze talenten in je voordeel om de planeet te verkennen en Olimars ruimteschip te repareren!
Naast HD-graphics bevat Pikmin 1 op de Nintendo Switch alle verbeteringen uit de NEW PLAY CONTROL!-versie van de game voor de Wii. Taken zoals het gooien, verdelen en wisselen tussen Pikmin zijn, net als het verzamelen van raketonderdelen of het aanvallen van vijanden, een stuk soepeler gemaakt. Je kunt ook terugspoelen naar eerdere dagen om eventuele fouten recht te zetten.
De Nintendo Switch-versie biedt ook optionele bewegingsbesturing met de Joy-Con-controllers, welke vergelijkbaar is met de NEW PLAY CONTROL!-versie van de game.
Later dit jaar verschijnt er een gecombineerde gamecardversie met Pikmin 1 en Pikmin 2 in één pakket voor de Nintendo Switch.