Professor Kageyama's Rekentraining is gebaseerd op de honderd-cellenmethode van Hideo Kageyama. Het programma voorziet in diverse leuke en eenvoudige rekensommen. Het is geschikt voor jonge gebruikers die hun rekenvaardigheid willen verbeteren, maar ook voor oudere gebruikers die wel wat beter zouden willen kunnen rekenen en het belangrijk vinden om hun brein te blijven stimuleren. Met Professor Kageyama's Rekentraining leren gebruikers steeds sneller en nauwkeuriger optellen, aftrekken, delen en vermenigvuldigen.
De honderd-cellenmethode laat spelers 100 eenvoudige rekensommen oplossen in een rooster van tien bij tien vakjes. Langs de bovenkant en linkerkant van dit rooster staan cijfers genoteerd. Door het rekensymbool links boven in de hoek te gebruiken moeten gebruikers de cijfers optellen, aftrekken, delen of vermenigvuldigen, om vervolgens het antwoord in het juiste veld te noteren. Gebruikers houden de Nintendo DS verticaal vast, als een boek, en kunnen de stylus op het touchscreen gebruiken om hun antwoorden zo snel en nauwkeurig mogelijk te noteren. De opgaven verschillen in moeilijkheidsniveau van sommen met één cijfer tot sommen met drie cijfers, zodat elke gebruiker in dit programma een passende uitdaging vindt.
De spelvariant Daily Test laat gebruikers dagelijks drie oefeningen voltooien. Na het voltooien van de dagelijkse oefeningen, verschijnt een vinkje op de ingebouwde kalender. Na elk vijfde vinkje zal de gebruiker een niveau stijgen en komt er een serie nieuwe oefeningen beschikbaar. De prestaties van gebruikers worden telkens beloond met een bronzen, zilveren of gouden medailles, afhankelijk van hoe snel en accuraat de serie sommen werd opgelost.
Onder begeleiding van Professor Kageyama kunnen gebruikers veertig verschillende oefenprogramma's kiezen om hun rekenvaardigheden op te poetsen. Gebruikers kunnen ook opnemen tegen klasgenoten of vrienden via de draadloze communicatie van de Nintendo DS. Met een enkele game card kunnen maximaal 16 Nintendo DS-systemen aan elkaar worden gekoppeld voor een spannende rekencompetitie, waarin gebruikers zo snel mogelijk de diverse opdrachten moeten voltooien!