WarioWare is zo nuttig... ook al is het een beetje vals spelen
Goed, het concept van dit spel verschoof van een vooraf geïnstalleerde titel op het Wii U-systeem, naar een op zichzelf staande winkelversie.
Dat was rond de zomer van 2011. We hadden een prototype van ‘Pirates’ gemaakt en waren erg tevreden met het resultaat. Maar we vonden dat we al te veel ideeën hadden verzameld voor een spel dat vooraf geïnstalleerd zou worden.
En daarom besloten jullie dat het spel als op zichzelf staande titel zou worden uitgebracht. Maar jullie besloten toch niet opeens dat het een WarioWare-titel moest worden?
Nee, dat niet. De WarioWare-serie heeft altijd een kenmerkende visuele stijl gehad. En aangezien de Wii U zijn beelden in HD6 kon weergeven, hadden we geen idee of dit goed zou werken met deze serie.6. HD, of ‘hoge definitie’, verwijst naar videobeelden met een hogere resolutie dan mogelijk is op standaardtelevisies. Hoge-definitieschermen hebben doorgaans meer dan 720 horizontale beeldlijnen en een beeldverhouding van 16:9. HDTV verwijst naar televisie-uitzendingen in HD via de ether en digitale kabel.
Een WarioWare-titel met ultrarealistische beelden zou vreemd aanvoelen, nietwaar?
Op dat moment vroegen we Hitoshi Kobayashi-san7 en zijn team, die experts zijn op het gebied van visuele technologie, om als supervisors te functioneren. Hun advies was om ons te concentreren op visuele stijlen waar we goed in waren.7. Hitoshi Kobayashi maakt deel uit van de Coördinatiegroep Art van het departement voor softwareplanning en -ontwikkeling (SPD) bij Nintendo.
Kobayashi-san kreeg toevallig een vrij karakteristieke afbeelding van de kapitein van een schip onder ogen, die een van onze ontwerpers had gemaakt. Hij stelde voor dat we die afbeelding namen en er een flinterdun personage van maakten dat kon bewegen. Vanaf dat moment werd alles veel simpeler. We realiseerden ons dat we ernaar moesten streven om alles zo karakteristiek en interessant mogelijk te maken, en daar gingen we mee aan de slag.
Inderdaad. We bedachten een verhaal en probeerden alle elementen in het spel op elkaar aan te laten sluiten. Maar het was de eerste keer dat we zoiets probeerden, dus we waren bezorgd dat het erg tijdrovend zou blijken. We legden onszelf een deadline op: het moest in december dat jaar klaar zijn. En vervolgens begonnen we aan een proces van vallen en opstaan. Maar uiteindelijk konden we niets bedenken wat goed voelde. We realiseerden ons dat het veel te lang zou duren als we op die manier verder zouden gaan. Toen kwamen we op het idee dat Wario en zijn vrienden al die spellen hadden uitgevonden en dat die spellen op die manier met elkaar verbonden waren. We herzagen de structuur van het spel en bespraken het met Sakamoto-san.
Dus een jaar na het begin van het ontwikkelproces besloten jullie WarioWare als een soort verpakking te gebruiken die structuur gaf aan het spel.
En ik vind dat WarioWare een prima verpakking is. Het biedt ruimte aan allerlei dingen die normaalgesproken niet bij elkaar zouden passen en geeft je de gelegenheid om al die dingen met elkaar te combineren.