Toen het project na zes maanden in prototypefase formeel was gestart, raakte ik erbij betrokken als planner. Ik moest met dit probleem aan de slag.
Op dat moment werd het spel nog ontwikkeld voor Nintendo DS. Zowel de zijwaarts scrollende levels als de baasgevechten zaten erin. Er waren nog maar drie levels voltooid, maar James’ ideeën waren zowel simpel als leuk.
Dus je vond het leuk, maar je moest volgens mij gaan nadenken over hoe je er een volwaardig product van kon maken, zowel qua hoeveelheid content in het spel als de diepgang van de gameplay.
Dat klopt. We experimenteerden met nieuwe eigenschappen om de gameplay gevarieerder te maken.
Dit is een muzikale aflevering van Iwata vraagt, met gevoel voor ritme! Satoru Iwata sprak met de ontwikkelaars van GAME FREAK inc. - het meest bekend van de Pokémon-spellen - over hun nieuwste spel, dat ritme-actie naar een avontuurlijk niveau tilt!
Als je bloemen op de maat van de achtergrondmuziek raakt, voeg je bekken- en percussiegeluiden toe en creëer je een harmonisch geheel, wat een goed gevoel geeft.
Toen we het spel tijdens de ontwikkeling testten, merkten we dat ervaren spelers alle bloemen probeerden te raken. Ze maakten het spel met opzet moeilijker voor zichzelf.
Dat klopt. Daarom hebben we bloeminstrumenten op lastige locaties geplaatst, zodat je moet springen om erbij te kunnen. (lacht)
Maar spelers die minder vertrouwen hebben in hun vaardigheden kunnen gewoon spelen zonder zich zorgen te maken of ze wel alles raken. Als je maar niet geraakt wordt door vijanden en al je hartjes kwijtraakt, kun je verder door de levels. Maar je verdient natuurlijk wel een hogere score als je de bloemen raakt.
Je kunt het spel dus op allerlei moeilijkheidsgraden spelen, omdat je die bloemen erin hebt verwerkt. Het spel is zo simpel dat het voor iedereen toegankelijk is, maar spelers met meer vaardigheden kunnen er ook plezier aan beleven. Ik denk dat het spel wat dat betreft op dezelfde manier is opgebouwd als de Kirby-serie.