Ja, ook de baasgevechten hebben het spel gevarieerder gemaakt.
Als je snel naar dit spel kijkt, zou je denken dat het een zijwaarts scrollend platformspel is, maar de baasgevechten bieden een ander soort gameplay.
Je blijft vooruit gaan en gebruikt een knop om te springen en een knop om vijanden te raken, toch?
Dat klopt. Tijdens de ontwikkeling stonden de baasgevechten bekend als Rhythm Copy Mode . Het is een spelstand waarin de vijand je in een bepaald ritme aanvalt en je in hetzelfde ritme met tegenaanvallen moet antwoorden om de vijand te verslaan. Dit betekent dat je ondanks de simpele besturing wel heel goed moet timen om het ritme aan te laten sluiten op het geluid en de beelden.
De camera schakelt plotseling van een zijaanzicht naar een 3D-perspectief. De gameplay is dan totaal anders.
We konden dat met name doen omdat we de besturing zo simpel hadden gemaakt. Hadden we zo snel van camerastandpunt gewisseld als de besturing moeilijker was geweest, dan hadden veel spelers het vast te moeilijk gevonden.
Ja, hebt helemaal gelijk. Als je zo van camerastandpunt zou wisselen terwijl je in een 3D-veld rondliep, zou je niet meer weten in welke richting je stond.
Dat klopt. Maar in dit spel focust de speler zich op het luisteren naar het ritme en het indrukken van de knoppen.
De speler krijgt het gevoel dat hij geweldige dingen doet door simpelweg op de knoppen te drukken.
Dat kwam voort uit het oorspronkelijke plan waar ik mee kwam. Het plan was om een simpele besturing te maken, maar de speler wel het idee te geven dat hij betrokken is bij een spannend avontuur. Daarom hebben we die geweldige gevechten waar de speler echt plezier aan kan beleven.
Bazen in computerspellen staan erom bekend ongelooflijk sterk te zijn, maar in dit spel krijg je toch het idee dat je er relatief makkelijk vanaf komt… (lacht)
De baasgevechten hebben symfonische muziek, maar je moet nog steeds in de maat blijven. Ik denk dat we nogal onredelijke eisen hebben gesteld aan de medewerker die verantwoordelijk is voor de audio, maar uiteindelijk hebben we het spel zo kunnen maken dat de speler meteen begrijpt wat hij moet doen.