Ik weet nog dat ik Sakaguchi-san bezocht om hem te vertellen dat ik op zoek was naar een nieuwe uitdaging. We zaten toen midden in de ontwikkeling van FFVII.
FFVII was echt een keerpunt in de serie. Het moet heel zwaar zijn geweest om iemand te verliezen die er zo’n integraal onderdeel van was, omdat die voor zichzelf aan de slag ging, Sakaguchi-san, ook al wenste je het beste voor hem.
Ja, dat is zo. Om eerlijk te zijn voelde ik me een beetje eenzaam. Eén duidelijke herinnering die ik heb is dat zodra Taka-chan een afzonderlijk team had gevormd, zijn bureau bedolven raakte onder de Gundam-modellen en speelgoedgeweren. Op dat moment realiseerde ik me dat hij altijd aan zoiets had willen werken.
Ik wilde zien of we een spel volledig in 3D konden maken, en dus niet alleen de tussenscènes. Mijn aanvankelijke motivatie was om te proberen spellen te maken die dat bereikten.
Precies. Ik geloofde dat het bedrijf kennis moest ontwikkelen over het gebruik van 3D op een andere manier dan in VII. Ik wilde levels volledig driedimensionaal maken en de speler in staat stellen om het perspectief op de spelwereld vrij te veranderen.
Er is een aanzienlijk verschil tussen simpelweg verantwoordelijk zijn voor de beelden enerzijds, en het bedenken van complete spelconcepten en het samenbrengen van alle noodzakelijke elementen anderzijds.
Ik zou zelfs zeggen dat er destijds nauwelijks iemand was die vanaf het begin een helder beeld had van hoe het product eruit moest komen te zien.
Mijn team bestond voor 90 procent uit nieuwe jongens die helemaal niets van 3D afwisten. De psychologische kant was het moeilijkst: mensen helpen om zich aan te passen op het team, hun zorgen en onzekerheden met hen doornemen, enzovoorts. Toen besefte ik me dat Sakaguchi-san al die tijd met dit soort dingen te maken had gehad.
Pas als je het nest ontvlucht, realiseer je je wat je ouders voor je hebben gedaan (lacht)!
Sakaguchi-san, wanneer werd je je er voor het eerst van bewust dat het essentieel is om voor je team te zorgen? De eerste FF werd in een kort tijdsbestek en met weinig mensen gemaakt, dus ik stel me voor dat je niet veel tijd had om aan het psychologische welzijn van je personeel te denken.
Je hebt gelijk. Maar tot en met FFIII7 werkten we met een zeer getalenteerde, buitenlandse programmeur die geen woord Japans sprak en RPG’s niet echt begreep. Dit vergde een speciale vorm van leidinggeven. Dus ik nam hem iedere dag mee uit eten en... (Lacht.) 7Final Fantasy III is een RPG die in april 1990 in Japan werd uitgebracht voor de Famicom.