Hoe zouden jullie een RPG definiëren?
Japanse RPG’s op het wereldtoneel
Nou, er zijn enkele fundamentele elementen, zoals een specifieke kijk op de wereld, het verhaal, filmscènes en personages. De essentiële elementen zijn personages met een echte individualiteit en een unieke kijk op de wereld. Als deze twee elementen worden samengevoegd en de tweelingtoppen vormen van een hoge berg, nou, dan heb je mijn opvatting van een RPG. In mijn tijd bij Square zei ik vaak: “Ik ga een interactieve film maken!” Om eerlijk te zijn denk ik daar nu anders over. Ik wil die tweelingtoppen behouden, maar probeer de RPG tegelijkertijd mee te nemen naar plaatsen waar het genre nog nooit is geweest.
Maar terugkijkend, jij hebt de FF-film12 gemaakt en vervolgens werd het online spel ontwikkeld. Ik vind dat ze een heel omvangrijke erfenis hebben achtergelaten. Ik meen serieus dat de kennis die destijds is vergaard zijn stempel heeft gedrukt op de cultuur en voor ons allemaal een nieuw pad heeft vrijgemaakt. 12Final Fantasy: The Spirits Within is een computergeanimeerde film die in 2001 werd uitgebracht. De film werd geregisseerd door Hironobu Sakaguchi.
Maar toen ik eraan werkte, besefte ik me dat spellen spellen zijn. Het zijn gewoon geen films... (Lacht.)
Een film eindigt altijd op een specifieke, aangegeven tijd. Maar spellen gaan door zolang je ze wilt spelen. Je zult ze niet voltooien, tenzij je er moeite voor doet. En om de een of andere reden zorgt dit voor een diepere ervaring en klikt het spel beter met de speler.
Ik ben altijd op zoek naar nieuwe manieren om spelers enthousiast te krijgen en probeer uit te zoeken wat het ervoor zorgt dat ze zo opgaan in een spelwereld. In RPG’s kunnen spelers zichzelf echt op de spelwereld projecteren, terwijl spellen als Mario ervaring opleveren voor je vingertoppen. We behandelen ze vaak als compleet verschillende dingen, maar volgens mij zijn ze in essentie gelijk. Als het gaat om het toevoegen van een unieke flair aan die spellen, hebben jullie allebei specifieke dingen waar jullie goed in zijn, terwijl bijvoorbeeld Miyamoto-san weer goed is in andere dingen. Dat is wat spellen hun eigen toon of stijl geeft.
Volgens mij was er een periode waarin dat het geval was. De prioriteit was om mensen te imponeren met prachtige beelden en de programmeerkant kwam aan de zijlijn te staan.
Maar tegelijkertijd denk ik dat dit een geweldige tijd is voor RPG’s. In dit stadium zijn degenen onder ons die RPG’s maken zich bewuster van de problemen die de kop op zullen steken, wat alles makkelijker maakt. En het is nog steeds uitdagend en stimulerend om dergelijke spellen te maken.
Juist. Nou, om het interview af te sluiten wil ik jullie allebei vragen hoe jullie de ontwikkeling van spellen in de toekomst voor je zien.
Natuurlijk. Nou, ditmaal heb ik verschillende ideeën gecombineerd en verschillende benaderingen geprobeerd, en ik kwam tot deze conclusie: een spel ontwikkelen is alsof je een meer druppel voor druppel vult. Maar als je je een doek inbeeldt waar water vanaf druppelt, zullen die druppels sneller vallen als je hem uitwringt. Wat entertainment betreft, is er geen vastomlijnd antwoord, geen vastomlijnde manier waarop spellen zouden moeten worden gemaakt. Met ontwikkelingen als het internet is het aantal methodes waarvan je kunt profiteren voor spellen toegenomen, en deze spellen worden niet door één persoon gemaakt. Dus als je je een groep mensen voorstelt die samenkomen om die doek uit te wringen, kan dat tot interessante resultaten leiden als er geen druppel meer over is.
Dus alle ontwikkelaars delen hetzelfde gevoel over de hoofdpilaar, maar als elk beetje bij beetje zijn eigen ideeën aan het mengsel toevoegt, kan het uitgroeien tot iets wat zeer rijk en aantrekkelijk is. Ik denk dat het heel erg belangrijk is om een omgeving te maken die uitnodigt om op deze manier te werk te gaan. Bij de spellen die jij maakt, Sakaguchi-san, wordt de centrale pilaar volgens mij gevormd door dat element, zonder dat de mensen zich daar doorgaans van bewust zijn.