Veranderde je indruk toen je het personeel van Retro daadwerkelijk leerde kennen, Morimoto-san?
Ik geloof dat ze ook al goed bekend waren met Mario Kart, is het niet? Ze speelden immers al heel lang Nintendo-spellen.
Tegelijkertijd hadden ze ook Donkey Kong Country Returns en de Metroid Prime-serie9 gemaakt, en ik was altijd erg onder de indruk van de verbluffende beelden in die spellen. Dus ik had al enorm veel respect voor ze, toen we ze gingen ontmoeten. 9De Metroid Prime-serie bestaat uit drie titels: Metroid Prime (Nintendo GameCube, 2003), Metroid Prime 2: Echoes (Nintendo GameCube, 2004) en Metroid Prime 3: Corruption (Wii, 2007). Metroid Prime en Metroid Prime 2: Echoes werden in 2009 ook uitgebracht voor het Wii-systeem, als onderdeel van Metroid Prime Trilogy.
Toen ik de kans kreeg om aan Retro uit te leggen hoe we de ontwerpen van de personages en karts maakten, stelden ze me meteen allerlei specifieke vragen als: “Moeten we dit onderdeel op deze manier maken?” Het was duidelijk dat ze erg enthousiast waren. Ik was er toen zeker van dat we goed samen zouden kunnen werken.
Eerst lieten we Retro hiernaartoe komen, bij Nintendo, en daarna zijn we bij hen op bezoek gegaan.
Dat klopt. En we begonnen met het ontwikkelen toen zij net klaar waren met Donkey Kong Country Returns, in december, toen alles versierd werd voor de kerst.
Ik was tegelijkertijd enthousiast en nerveus. Ik droomde er al mijn hele leven van om een keer naar Japan te gaan; ik wilde er altijd al een keer heen. Ik ben dan ook altijd een enorme fan van Nintendo geweest, dus het was gewoon een geweldige reis. Het was fantastisch om kennis te maken met veel verschillende medewerkers van Nintendo die gedurende vele jaren aan allerlei spellen hebben gewerkt. Het was gewoon een verbluffende ervaring.
Er is een specifiek element aan het ontwikkelen van Mario Kart dat nogal lastig is. Je moet een balans zien te vinden tussen verschillende dingen: je moet parkoersen ontwerpen die garant staan voor een interessant racespel, je moet beelden creëren die de spelers van vandaag tevredenstellen en binnen 60 beelden per seconde10 moet je het gevoel opwekken dat er allerlei variatie plaatsvindt. 1060 beelden per seconde: animatie die gebruikmaakt van 60 beelden per seconde. Hoe meer beelden er zijn, des te soepeler de animatie.
Maar zit er geen tegenstrijdigheid in het creëren van mooie beelden en ze met 60 beelden per seconde weergeven? Hoe hebben jullie die tegenstrijdigheid opgelost en beide elementen werkelijkheid gemaakt? Morimoto-san? Tom-san? Wat denken jullie?
Ja, dat klopt. Ik vond dat een geweldige manier om te beginnen, omdat we wisten hoe het parkoers er over het algemeen uitzag. Dat zorgde voor een perfecte balans: we hadden al enige kennis waarmee we konden werken, terwijl we kennismaakten met de tools en de nieuwe methodes die EAD gebruikt. Sommige van die tools en methodes weken af van wat we kenden bij Retro, aangezien we natuurlijk nog nooit aan software voor de Nintendo 3DS hadden gewerkt. Dus het was een perfecte uitdaging om die parkoersen in kwestie opnieuw te maken en al doende de nodige lessen te leren over het ontwikkelproces. Dat konden we dan meenemen in ons leerproject over het ontwikkelproces, over wat een parkoers vanuit ontwerpperspectief goed maakt. We leerden dat ook van die parkoersen zelf, dus ik geloof dat het ons erg goed heeft voorbereid op het maken van de nieuwe parkoersen.