Konno en Yabuki, hoe vaak hadden jullie overleg? Ik kreeg het idee dat Yabuki het doel voor helder voor ogen had en daar vol vertrouwen naartoe werkte.
Juist. Ik liet het over aan Yabuki als regisseur, want we waren het eens over wat we wilden bereiken. Ik speelde altijd het prototype, dus konden we de details gaandeweg bespreken.
Er zijn verschillende nieuwe elementen, dus als we alles hadden overgezet vanuit eerdere delen in de serie, zou dit hebben geleid tot te veel gegevens. Om die reden lieten we een paar oude dingen weg, maar dan adviseerde Konno om ze toch weer toe te voegen. Bijvoorbeeld wat betreft de sprongactie5 of het niveau van de computer. 5 Sprongactie: een van de acties die in de Mario Kart-serie plaatsvindt tijdens races. Door na een sprong bepaalde actiecommando’s te geven, kunnen spelers een stoot extra snelheid krijgen als ze weer op de grond neerkomen.
Sommige dingen kun je niet begrijpen of bespreken als je niet precies weet waar het over gaat, dus heb ik het spel tijdens de ontwikkeling duizenden keren gespeeld. Terwijl ik speelde, luisterde ik stiekem mee naar wat ze zeiden. (lacht)
Je volgt de ontwikkeling meestal van een afstandje, maar nu was je er steeds bij betrokken, alsof je geen producer maar ook een ontwikkelaar was.
Ja. (Shigeru) Miyamoto zegt dat hoewel ik de producer ben, ik het product toch steeds nauwkeurig in de gaten moet houden, alsof ik de regisseur ben. Ik wilde het niet gewoon aan anderen overlaten. Ik wilde een concrete bijdrage leveren.
Daarnet zei Yabuki dat als je alles had overgenomen uit eerdere spellen, er geen plaats was voor nieuwe dingen. Maar het spel is zo volgepakt dat ik niets kan verzinnen wat is weggelaten, en jullie hebben flink wat nieuwe elementen toegevoegd. Ik ben onder de indruk van de hoeveelheid content die jullie konden maken binnen de beschikbare tijd. Wat hebben jullie dit keer voor nieuwe dingen toegevoegd, dus naast de elementen die jullie overnamen uit eerdere spellen?
We wilden dat het spel instant vermakelijk was, maar wel met diepgang. Daarom kwamen we op dingen als het vliegen, onder water racen, de munten en het aanpassen van je racewagen.
Ja, vanaf het begin. Daar dachten we al over na voordat we het team hadden gevormd. Ik weet nog dat ik in het begin een aangepaste versie presenteerde van Mario Kart Wii6, met drijvende karts en vliegende karts. 6 Mario Kart Wii: Een racespel dat in april 2008 werd uitgebracht voor het Wii-systeem.