De tweede Jump-titel 10 was een stap voorwaarts ten opzichte van de eerste, dus het zal zelfs nog moeilijker zijn geweest. 10 Jump Ultimate Stars was een vechtspel dat in 2006 exclusief in Japan voor Nintendo DS verscheen. Het was een vervolg van Jump Super Stars.
En toen je klaar was met dat spel, ging je aan het spel werken waar we het vandaag over hebben. Kun je als eerste uitleggen wat voor een soort spel Pandora’s Tower is?
Heel simpel gezegd heerst er een vloek over Elena , de geliefde van de held. Zij verandert langzaam in een beest. Om te ontkomen aan deze vloek beklimt de held een aantal gevaarlijke torens en komt hij tegenover vele vijanden te staan. Regelmatig moet hij naar Elena terugkeren met ‘meestervlees’, dat de groei van het virus afremt. Maar Elena haat dit meestervlees, dus probeer je het haar zo weinig mogelijk te geven. Als je er echter te lang mee wacht, wordt haar transformatie steeds ernstiger en wordt zij steeds weerzinwekkender. Dus tijdens het spel moet je steeds de afweging maken wanneer je een toren bestijgt en wanneer je terugkeert naar Elena.
Tijdens de ontwikkeling hebben we het vaak vergeleken met een echtgenote die thuis blijft terwijl de man naar zijn werk gaat. Als hij laat thuiskomt, wordt de echtgenote boos, dus hij doet zijn best om vroeg thuis te komen. Maar tegelijkertijd verdient hij meer geld als hij langer op kantoor blijft, dus dat is een dilemma… Dat is de kern van het spel. Dit is iets waar Yamakura-san het vanaf het begin over had. (Lacht).
Ik dacht alleen dat het zo wat makkelijker te begrijpen was, meer niet. (Lacht).
Hoe is dit project in eerste instantie ontstaan? Door welke omstandigheden ging Ganbarion een spel ontwikkelen dat niet was gebaseerd op een bestaande IP? Dit was een nieuwe uitdaging voor Ganbarion.
Meteen nadat de vorige Jump-titel was afgerond, vroeg ik gewoon aan Yamakura-san: “Wil je aan een originele titel werken?” Ze antwoordde meteen: “Ja.” Toen zei ze dat ze aan een idee hadden gewerkt, en dat ze het me wilde laten zien.
Om precies te zijn wilde ik iets laten zien wat ‘onpuur’ was gemaakt en dan weer puur werd. Ik hield het op het idee van een pure vrouw die op een of andere manier werd veranderde of werd aangetast en daarna weer puur werd. Dat was het eerste element van het verhaal dat ik verzon. Daarna pijnigde ik een maand lang mijn hersenen om te verzinnen hoe haar puurheid werd hersteld. Ik zat met Hoga op de kogeltrein toen hij zei: “Weet je, ekiben lunchpakketten (lunchpakketten die exclusief op treinstations worden verkocht) zijn momenteel weer helemaal in de mode…” (Klapt in haar handen.) Op dat moment werd het me duidelijk: “Laten we het zo maken dat ze wordt gedwongen om iets te eten!” (Lacht).
Dat klopt. Eten is zo’n vast onderdeel van het alledaagse leven dat ik zeker wist dat de spelers er iets mee konden. Ik bedacht me toen wat we haar te eten moesten geven, en het leek me een goed idee om er iets walgelijks van te maken, zodat de schoonheid van de heldin nog beter benadrukt werd.