Ga je gang!
Tijdens onze vorige sessie heb ik Hino al wat vragen gesteld over Professor Layton, maar ik had nooit eerder de kans om over Ace Attorney te praten, dus daar heb ik vandaag echt zin in.
Nou, ik heb altijd van detectives gehouden, ik ben zelfs bij Capcom terecht gekomen omdat ik detectivespellen wilde maken. Toen ik net bij het bedrijf kwam, kon dat natuurlijk niet meteen, dus werkte ik eerst onder Shinji Mikami9 aan een spel genaamd Dino Crisis10.9. Shinji Mikami: het voormalige hoofd van Capcoms Production Studio Four. Hij werkte als regisseur of producer aan de eerste vier Resident Evil-spellen. Tegenwoordig is hij CEO van Tango Gameworks.10. Dino Crisis: een serie survival-horrorspellen van Capcom waarin spelers het opnemen tegen dinosaurussen. De eerste Dino Crisis-titel verscheen in juli 1999 in Europa.
Inderdaad! (lacht) Nadat de tweede Dino Crisis in 2000 was verschenen, begon Capcom een intern project dat je een jaar de tijd gaf om te werken aan wat je maar wilde. Dit was bedoeld om de kwaliteiten van de jongere personeelsleden te ontwikkelen. Ik dacht, “Dit is mijn kans!”, en begon te denken over de basisprincipes van mijn plannen voor Ace Attorney, dingen die ik tot dan toe voor mezelf had gehouden.
Dat de speler uit een aantal opties kan kiezen, is de stijl van klassieke avonturenspellen, nietwaar? Het soort spellen dat Yuji Horii11 maakte.11. Yuji Horii: de maker van de Dragon Quest-serie en een veteraan in de spelindustrie, wiens carrière terugloopt tot voorbij de begindagen van de Famicom (in Europa bekend als het Nintendo Entertainment System). Voordat hij werkte aan Famicom-titels maakte Horii diverse baanbrekende detective-avonturenspellen die alleen in Japan verschenen.
Inderdaad. Ik wilde echt proberen om de logische overwegingen van de speler meer tastbaar en intuïtief te maken. Ik wilde het “betrappen op leugens”-concept verfijnen, zodat het natuurlijker zou aansluiten op de gevolgtrekkingen van de speler dan het kiezen van opties in menu’s.
De regels zijn ook helder en duidelijk. Als methode om een deductief spel te organiseren, wordt in feite exact dezelfde constructie gebruikt als in de “optie-selectie”-methode: als er drie getuigenverklaringen en vijf bewijsstukken zijn, heb je een totaal van 15 opties om uit te kiezen.
Niet zo goed! (lacht) Toen mensen woorden als “advocaat” en “rechtszaal” hoorden, stelden ze zich door dat het iets te maken had met juridische zaken, zware en ingewikkelde kost. Ik schreef mijn ontwerpdocumenten tijdens mijn vakantie, en toen werd ik thuis zelfs gebeld door Mikami, die zei dat ik het hele idee moest laten varen!
Ik kon het niet geloven! Ik dacht dat ik een complimentje zou krijgen, omdat ik tijdens de zomervakantie nog werkte! (lacht) Volgens mij heb ik de schrik over dat telefoontje gebruikt als extra motivatie om de ontwerpdocumenten te schrijven. Ik wilde benadrukken dat een juridisch thema niet hoefde te betekenen dat het spel stijf en formeel zou worden, in plaats daarvan richtte ik me op de sterke karakters van de personages en het concept om tegenstrijdigheden te vinden in verklaringen en bewijsstukken.
Ah, dus het spelsysteem van Ace Attorney is geboren uit weerstand tegen Mikami’s telefoontje!