Hino, een tijdje geleden zei je dat je Ace Attorney had “onderzocht”. Kun je een paar specifieke elementen noemen die je in positieve zin zijn opgevallen?
Op een of andere manier had ik het gevoel dat de spellen mijn verwachtingen altijd een stap voor waren, en ik werd steevast opgeslokt door de details van het verhaal. Ik was ook zeer onder de indruk van de presentatie: de acties van de personages, het tempo en de samenhang tussen beeld en geluid... De spellen gaven blijk van een zeer bevredigend oog voor detail. Als voorbeelden van wat mogelijk is met draagbare spellen, waren ze zeker van invloed op de Professor Layton-serie.
Toch denk ik niet dat mensen die spellen van beide series hebben gespeeld meteen zullen zeggen dat de Professor Layton-spellen zijn geïnspireerd door Ace Attorney.
Daarin heb je denk ik wel gelijk. Het gevoel dat spelers tijdens het spelen krijgen, kan wel gelijk zijn, maar de spellen hebben elk een heel eigen insteek en interface.
Beide spellen hebben een “gevoel” dat spelers op een dieper niveau raakt, dat is zeker. Wat dacht jij toen je de Professor Layton-spellen zag, Takumi?
Nou, ik ben van de generatie die opgroeide met Akira Tago’s Atama no Taisou12-boeken – Volgens mij heb ik alle puzzels in die boeken opgelost! – dus toen ik voor het eerst hoorde van de Professor Layton-serie, vond ik de insteek ervan echt geweldig.12. Atama no Taisou: een serie puzzelboeken, uitgegeven door Kobunsha. De schrijver van deze boeken, professor Akira Tago, was supervisor voor de puzzels van de Professor Layton-serie.
Grappig dat je dat zegt, want voordat Nintendo Brain Training uitbracht (in Japan) in 2005, hebben we ook de mogelijkheid onderzocht om iets te doen met Atama no Taisou als thema. Uiteindelijk heeft dat ons geleid tot Big Brain Academy13. Het lijkt alsof Hino en wij op een of andere manier gelijk opgingen.13. Big Brain Academy: een hersenactiviteitspel voor het Nintendo DS-systeem. Het verscheen in juni 2005 in Japan.
Dit hebben we laatst al eens besproken, maar Professor Layton was als spel gericht op de onervaren spelers die Brain Training speelden. We benaderden die spelers op een manier van, “Oké, je hebt Brain Training gespeeld, wat dacht je van wat puzzels?”
Ik heb het idee dat veel mensen Professor Layton kochten ná Brain Training, als volgende titel. Volgens mij was dit één van de onzichtbare factoren die hebben bijgedragen aan het succes van de serie.
Vanuit dat perspectief bekeken, staan Professor Layton en Phoenix Wright lijnrecht tegenover elkaar, wat betreft uitstraling en spelopzet. Professor Layton was gericht op mensen die normaal gesproken geen spellen speelden, terwijl Phoenix Wright was gericht op fervente spelers. Maar hoewel de interfaces van beide spellen behoorlijk verschillen, lijken ze in de kern ook sterk op elkaar.
In de begindagen van het Nintendo DS-systeem, meteen nadat Brain Training en Meer Brain Training14 hits waren geworden, groeide de DS-markt explosief, alleen neigde het aanbod wel een beetje in de richting van bepaalde smaken of voorkeuren van spelers. Maar nu, met de Nintendo 3DS, heb ik het gevoel dat we een hardwareplatform hebben dat voor iedereen geschikt is, dankzij de inspanningen van ontwikkelaars als jullie. Voor mij is dat een heel goede situatie, en ik denk dat deze titel goed in de smaak zal vallen.14. Meer Brain Training van Dr. Kawashima: Hoe oud is jouw brein?: een softwaretitel voor de Nintendo DS die in juni 2007 in Europa verscheen.