Nintendo zet The Legend of Zelda: Breath of the Wild in de schijnwerpers op eerste dag E3
15 juni 2016 – Op de E3-gamevakbeurs in Los Angeles heeft Nintendo uitgebreid de gameplay in The Legend of Zelda: Breath of the Wild en de games Pokémon Sun en Pokémon Moon laten zien. Nintendo Treehouse: Live besteedde de rest van de dag aan nog meer content uit The Legend of Zelda: Breath of the Wild. De grootschalige demo voor de E3 laat slechts een fractie van de volledige game zien. Niet alleen de schaal van de demo is indrukwekkend, maar ook de diepgang van de ervaringen die spelers kunnen opdoen. In de demoversie van dit adembenemende avontuur in een reusachtige, open wereld wordt alleen een tipje van de sluier opgelicht.
Shrines of Trials: Spelers komen meer dan 100 van deze tempels tegen op verschillende locaties in de game. In sommige gevallen vormt de zoektocht naar een tempel al een puzzel op zich. Deze Shrines bieden compacte uitdagingen die op verschillende manieren kunnen worden opgelost. Om een Spirit Orb te krijgen van de monniken die deze bouwwerken hebben ontworpen, moeten spelers een uitdaging voltooien of puzzels oplossen.
Runes: Spelers kunnen Runes verdienen door Shrines te verkennen. Met de Magnesis Rune kan Link bijvoorbeeld metalen voorwerpen optillen en weggooien. De Remote Bomb biedt toegang tot twee verschillende soorten bommen: bolvormige bommen die je kunt rollen en kubusvormige bommen die je weg kunt zetten. Met de Stasis Rune kun je bewegende voorwerpen tijdelijk afremmen en met de Cryonis Rune kun je water laten bevriezen en een ijspilaar vormen.
Voedsel: De nieuwe Zelda-game laat nog een belangrijk, traditioneel onderdeel uit de serie achter zich. Spelers die hun hartjes willen aanvullen of een paar rupees hopen te verzamelen, zullen bot vangen wanneer ze met hun zwaard inhakken op grashalmen. Link kan in zijn omgeving allerlei soorten voedsel vinden, waaronder appels en paddenstoelen. De held kan ook op jacht gaan. Door vruchten en rauw vlees te eten kan Link zijn energie gedeeltelijk aanvullen, maar door gerechten te koken met verschillende ingrediënten krijg je maaltijden die verschillende effecten hebben. Zo kun je bijvoorbeeld tijdelijk resistent worden tegen kou of hitte.
Klimaat: Of hij nu over besneeuwde bergtoppen of door verzengende woestijnen trekt, Link moet zijn kleding aanpassen aan de weersomstandigheden. Om niet onderkoeld te raken kan hij warme kleding aantrekken, zichzelf warmen aan de vlammen van een toorts of voedsel eten om zijn lichaamstemperatuur en energie op peil te houden. Link moet ook op zijn hoede zijn wanneer het stormt. Als hij tijdens een onweersbui metalen wapens bij zich draagt, kan hij getroffen worden door dodelijke bliksemschichten.
Het is de bedoeling dat The Legend of Zelda: Breath of the Wild in 2017 tegelijk voor zowel de Wii U als voor Nintendo’s volgende systeem (codenaam NX) wordt uitgebracht.