CI_WiiUDS_AxiomVerge_DanAdelman.jpg
Nintendo of Europe: Om te beginnen, bedankt dat je hier vandaag bij ons aanwezig bent. Zou je jezelf eerst even voor kunnen stellen aan de mensen die je niet kennen?
Dan Adelman: Hallo! Mijn naam is Dan Adelman, en ik ben de commerciële helft van het Axiom Verge-team. Axiom Verge is in zijn geheel gemaakt door één man, Thomas Happ. Hij deed al het programmeerwerk, het ontwerp, de vormgeving, de muziek - gewoon alles. Ik help hem bij alle andere aspecten die komen kijken bij het uitbrengen van een game, zoals de verkoop en marketing. Voordat ik werkte aan Axiom Verge, werkte ik ongeveer negen jaar bij Nintendo of America, dus misschien hebben sommige Nintendo-fans mijn naam in dat verband wel eens gehoord.
DA: Toen ik Nintendo of America verliet, zei ik dat ik graag indie-ontwikkelaars wilde gaan helpen met de commerciële kant van het werk. Maar ik wist toen nog niet wie er met me wilde werken. Ik had het grote geluk dat Tom contact met me zocht, ongeveer een maand nadat ik dat gezegd had. We gingen samen lunchen en spraken over het project. Hij stuurde me een vroege versie van de game zodat ik die alvast kon spelen, en ik vond 'm fantastisch.
Tijdens de lunch hoopte ik heel erg dat we zouden gaan samenwerken, en dat gebeurde ook. Naar mijn idee heeft de samenwerking erg goed uitgepakt, want hij is een expert op elk gebied van de gamesindustrie... behalve het commerciële gedeelte. (lacht)
DA: Zeker! Axiom Verge is een 2D-game waarin het draait om verkennen en avontuur. Je speelt als Trace, een wetenschapper die wordt getroffen door een explosie in een laboratorium. Hij ontwaakt in een buitenaardse wereld en moet uitvogelen hoe hij daar is gekomen, en wat hij zou moeten doen. Hij begint de stem te horen van een wezen dat telepathisch met hem communiceert, en trekt eropuit om deze buitenaardse wereld te verkennen.
Het spel is in een retrostijl vormgegeven en zeer duidelijk geïnspireerd door klassieke games. Metroid is waarschijnlijk een van de duidelijkste invloeden, maar er zijn ook veel invloeden van games als Commando(1), Rygar(2), Blaster Master en Ninja Gaiden. Liefhebbers van retrogames en mensen die veel Virtual Console-games kopen, zullen dat soort invloeden wel herkennen in Axiom Verge.
1. Commando: een verticaal scrollende actiegame die in Noord-Amerika in 1986 uitkwam voor het Nintendo Entertainment System.
2. Rygar: een actie-avonturen-game die in Europa in 1990 uitkwam voor het Nintendo Entertainment System.
NoE: Dus je zou kunnen zeggen dat Axiom Verge veel beroemde voorgangers had. Hoe gebruik je die invloeden om een old-school game te maken voor de moderne tijd?
DA: Toen Tom aan Axiom Verge begon, wilde hij eigenlijk dat soort retro-games deconstrueren, als hobby, een soort onderzoek. "Wat als ik een deel van deze game koppel aan een ander deel van die andere game? Zou dat goed samengaan? Wat zou goed werken? En wat niet?"
Op die basis is de game gegroeid. Toen Tom die basis had en besloot dat hij een game in de stijl van Metroid wilde maken - met een wereldkaart die zich spelenderwijs ontvouwt, en vaardigheden die je helpen nieuwe gebieden te bereiken. Daar wilde hij dingen aan toevoegen die nog niet eerder waren vertoond. Een van de meest unieke aspecten waar hij zo op kwam, is het glitch-mechanisme.