In deze editie van 'Vraag het de ontwikkelaar', een interviewreeks waarin ontwikkelaars van Nintendo in hun eigen woorden vertellen over het maken van producten en andere specifieke onderwerpen, praten we met de ontwikkelaars van The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom voor de Nintendo Switch, dat op donderdag 26 september wordt uitgebracht.
Hallo, ik ben Eiji Aonuma, de producer van de The Legend of Zelda-serie. Voor deze game vroegen we Grezzo (1), een ervaren gamestudio die al vele jaren heeft gewerkt aan remakes van games in de The Legend of Zelda-serie, om een geheel nieuwe The Legend of Zelda-game te maken. Samen met hen hebben we dit project voltooid. Als producer heb ik de game vanuit het perspectief van de speler gespeeld en heb ik het team voortdurend van feedback voorzien.
(1) Grezzo Co., Ltd. is een gamestudio die in 2006 werd opgericht. Naast het ontwikkelen van remakes van games uit de Legend of Zelda-serie, zoals The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D voor Nintendo 3DS en The Legend of Zelda: Link's Awakening voor Nintendo Switch, waren ze ook betrokken bij de ontwikkeling van remakes van andere titels, zoals Luigi's Mansion voor de Nintendo 3DS en Miitopia voor de Nintendo Switch.
Hallo, ik ben Tomomi Sano. Ik was de regisseur van deze titel vanaf Nintendo's kant. Het was mijn taak om de productie van dit project te coördineren, aanpassingen voor te stellen en de resultaten te evalueren. Zo moest ik ervoor zorgen dat de gameplay die Grezzo maakte, in lijn is met de The Legend of Zelda-serie.
Hallo, ik ben Satoshi Terada van Grezzo. Ik ben oorspronkelijk begonnen als ontwerper van omgevingen en levels (2). Dit is de eerste keer dat ik de regie over een project voerde. Ik werd voor het eerst betrokken bij de The Legend of Zelda-serie bij de remake van The Legend of Zelda: Ocarina of Time (3). Bij mijn vorige project, de remake van The Legend of Zelda: Link's Awakening (4), had ik de leiding over de art style, 3D-achtergronden en belichting. Dit was de eerste keer dat Grezzo werkte aan een gloednieuwe game in de The Legend of Zelda-serie.
(3) The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D is een Nintendo 3DS-game die in juni 2011 verscheen. Het betrof een remake van The Legend of Zelda: Ocarina of Time, een Nintendo 64-game die verscheen in december 1998, met verbeterde graphics en nieuwe elementen.
Hartelijk dank. Sano-san is trouwens de eerste vrouwelijke regisseur van een game in de The Legend of Zelda-serie. Aan welke games heb je eerder gewerkt?
Vóór dit project was mijn belangrijkste rol het ondersteunen van de regisseur. Wat betreft de remakes waar Grezzo aan werkte, was ik betrokken bij The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D, The Legend of Zelda: Majora's Mask 3D (5) en The Legend of Zelda: Link's Awakening. Ik was ook betrokken bij The Legend of Zelda: Twilight Princess HD (6), en enkele titels in de Mario & Luigi-serie (7) die zijn uitgekomen vóór Mario & Luigi: Brothership, dat dit jaar in november uitkomt.
(5) The Legend of Zelda: Majora's Mask 3D is een Nintendo 3DS-game die verscheen in februari 2015. Dit is een remake van The Legend of Zelda: Majora's Mask, een Nintendo 64-game die in april 2000 verscheen in Japan (november 2000 in Europa), met verbeterde graphics en besturing.
(6) The Legend of Zelda: Twilight Princess HD, een Wii U-game die verscheen in maart 2016. Het was een remake, met verbeterde graphics, van The Legend of Zelda: Twilight Princess, een game die in december 2006 verscheen voor de Nintendo GameCube en Wii. Spelers konden de Wii U GamePad-controller gebruiken voor intuïtieve besturingsmogelijkheden.