Hoofdstuk 2: Streken uithalen
We worstelden wel een beetje met de ideeën voor echo's. Omdat de gameplay bestaat uit het kopiëren en plakken van dingen die je in je omgeving vindt, moeten het dingen zijn die je zowel kunnen helpen als hinderen. Daarnaast moeten ze in zowel een bovenaanzicht als in een zijaanzicht werken.
Als een echo te handig is, dan ben je niet geneigd om andere te gebruiken. We wilden spelers aanmoedigen om veel verschillende dingen te proberen met allerlei echo's.
Bij het ontwikkelen van de echo-gameplay moest je ook rekening houden met de bovenaanzichten en zijaanzichten.
Toen we eenmaal de juiste balans hadden gevonden tussen vijand en bondgenoot en tussen bovenaanzicht en zijaanzicht, moesten we ook nog rekening houden met alle plaatsen waar spelers die echo's kunnen gebruiken.
Zelfs voor een enkele echo moet je rekening houden met allerlei scenario's, en er zitten meer dan 100 echo's in de game, toch?
Dat je je vrij voelt om puzzels op je eigen manier op te lossen is een belangrijk kenmerk van de The Legend of Zelda-games. Maar té veel vrijheid kan overweldigend werken. We hebben er bewust voor gekozen om de functies van elke echo duidelijk te definiëren, zodat spelers begrijpen hoe en waar ze gebruikt moeten worden. We hebben de game zo ontworpen dat spelers de gameplay-elementen zouden beleven die wij voor ogen hadden, zonder verdwaald en verward te raken.