The ''process'' as the reward
So what made you decide to use Zelda in the creation of FPS bridge-building software?
Yeah, that’s true. The terrain created for Twilight Princess was vast. And honestly, I really thought there was more we could do with it. Those sort of sentiments always cross our minds in video game development though...(smiles sheepishly).
So, after we finished with the development of Twilight Princess, I talked to the staff about whether or not we could do a side story. With a big series like Zelda, we usually only release a new version every 3-5 years, but we thought it would be great to make something for those people that really enjoyed Twilight Princess where they’d be able to keep playing in the same world. I think it’s important to release products at a fairly fast pace.
On the other hand, it’s also probably important to keep the development pace moving for the sake of developers as well, right?
That’s true. So, I asked our Zelda staff to think about a new project with an extra story based around Twilight Princess. But then, they were coming up with stories that can be described as ‘epic tales’ rather than ‘side stories’.
Of course it’s also important to continue creating epics, but I do not believe that an epic tale alone can make a great game. I mean, depending on what kind of characteristics are added to a game, the fundamental enjoyment behind it can get lost amongst all the gadgets. With that in mind, we took some time to ponder over the new project and ultimately suggested that we make a game based on Twilight Princess that utilised the Wii Zapper.
I will ask you about the Wii Zapper, but what was the staff’s reaction when you proposed that idea?
They were kind of shocked. It was like killing all the ideas they were working with until then. Some even felt that we should not do something which makes it look like we are reusing the already existing software and selling it to the consumers.
It was great. Nintendo of America got together a group including a number of die-hard Zelda fans, but none of them said ‘What? This isn’t Zelda!’, and they started really enjoying the game, and we knew that it was a go. After that, we received daily reports on the product that allowed us to tweak aspects of it as we continued working on it.
I was the one who initially conveyed the idea for Link’s Crossbow Training to people at Nintendo of America when I was on a business trip there, and they told me they were pretty worried about the project. I mean, they had to wonder ‘Is it ok to tinker with a product as popular and important as Zelda?’, but as soon as they received the prototype, such anxiety apparantly disappeared, as I have not heard of any more concerns from them since then.