So, I heard during the Iwata Asks interview for Mario Kart Wii that when you were finishing up with Mario Kart Wii you once said, ‘I really like making products with large packaging’.
(laughs) The Wii Zapper was originally unveiled in 2006 at the E3 show8. At the exhibition, we had the Wii Zapper displayed in a glass case, and I remember the way that people ate up the exhibit, practically boring holes through the glass with their eyes, and it really made an impression on me. 8 E3 is a gaming exhibition held in the US. In 2006, the Wii was initially exhibited to the public there.
Though we had made a proposal for a new product called the Wii Zapper, more than a year passed and Nintendo still hadn’t released any new compatible software, and Metroid Prime 3: Corruption became operable with the Wii Remote and Nunchuk.
The whole concept behind the development of Metroid Prime 3: Corruption was to be able to hold the Wii Remote and Nunchuk in each hand and use them separately and freely. Furthermore, since the Nunchuk was created to work as a motion sensing controller in its own right, it didn’t automatically seem to fit with the creation of the Wii Zapper, right?
At the same time, the software makers started to propose ideas for gun attachments to us. Some of them even suggested making limited editions of the gun holder, and they provided us with very gorgeous-looking examples.
So there was the possibility that a few different styles of gun holder would be released?
They could probably fill a living room just with all the different gun holders they’ve proposed to us.
Yeah, your living room must be completely covered with game accessories, huh? (laughs) So, we really understood the necessity of making one standardised gun holder. I thought, if you’ve got the Wii Zapper, you should be able to use it with FPS style games released by other software developers as well.
So that FPS games can be more easily developed? By the way, what was the inspiration for the creation of the Wii Zapper?
Well, initially we just made the frame from wire and attached the Wii Remote and Nunchuk to it with rubber bands. It was a really simple prototype.
When we were in the middle of developing the Wii version of Twilight Princess, one of my staff came up to me and showed me some similar sort of wire and rubber band construction he’d made, and I said to him, ‘this isn’t the time or the place to be making things like this!’ (laughs).