The Go-go Track
I’d like to ask about your individual specialties now: programming and music. Shiraiwa-san, what was a programming challenge that you faced?
Achieving 60 frames per second (FPS).16 And the Nintendo 3DS system requires two images, one for the right eye and one for the left. 16 60 frames per second: Animation using 60 image frames per second. The more frames there are, the smoother the animation.
In addition to that, there’s the bottom screen, so we have to do three. That alone made the burden bigger than ever before, but the hardware was new, and the planners were saying, “We want to put in more characters,” and the designers were saying, “We want the visuals to look better.” It was our first time to handle the hardware, so achieving that balance was awfully hard. And it was the first time to connect eight Nintendo 3DS systems, so we had to try a number of things with regard to how much processing capacity to use.
Nonetheless, we were able to push toward our targets without wavering from our goals of 3D, 60 FPS, and eight-player battles.
The prioritisation of your goals was clear, so in the end you were able to achieve a good balance.
That’s right. When all sorts of ideas came up, we moved forward in consideration of the question “Can we do that at 60 FPS?”
Whether it runs at 60 FPS actually has a big influence on the impression the game makes when you play it.
I’ve been working on Mario Kart ever since the days of the Nintendo GameCube system, but it was hard to make everything fit into 60 FPS. No one agrees with me, but images as 60 FPS are brighter.
I know that it isn’t actually shining, but it feels as if it shines differently. (laughs)
Yeah. (laughs) Maybe I’m just glad we could do it at 60 FPS. At 30 FPS, it might have seemed dark!
It’s funny how you’re a programmer but you’re saying unscientific things. (laughs) It may be a subjective thing, but there is no doubt that it makes a completely different impression. While keeping 60 FPS, some said they wanted the visuals to look better. How did you adjust to those conflicting demands?
There’s an old method that someone who used to work on the Mario Kart series told me. He said that once you make something at 60 FPS, improve your programming so as not to surpass that.