Today, I would like to ask you about the New Super Mario Bros. U game. We made this game with the desire and a clear mission in mind to create a classic action Super Mario game which absolutely had to be released simultaneously with the new game console. First, please introduce yourselves, mentioning what you worked on.
It was after development of the last game, New Super Mario Bros. Wii1, ended, so exactly three years.1. New Super Mario Bros. Wii: An action game released for the Wii console in November 2009.
I’m Iwamoto, from EAD. Before, I was involved with The Legend of Zelda: Skyward Sword2, which came out one year ago, and then I went right on to join this project as a planner.2. The Legend of Zelda: Skyward Sword: An action-adventure game released for the Wii console in November 2011.
I’m Asuke, also from EAD. As a planner, I worked on the Challenge Mode, one of this game’s key features. And for the main mode, I worked on the map screen of the story mode. I was director for both the Wii and Nintendo DS3versions, so I served as a good counsellor to Director Takemoto this time. Um, can I say I was “good”? (laughs)3. DS version = New Super Mario Bros. was released for the Nintendo DS system in June 2006.
At the time, Asuke-san was the only director who had worked on the “New” Mario games so he was a big help.
I passed on knowledge about all the good parts of the old Super Mario games to Takemoto-san, and as he preserved them, I advised him to expand upon new elements.
There are so many things that must be carried on in the classic 2D Super Mario action games that need to be taught. But on the other hand, if there isn’t any freshness to it, they’ll become humdrum.
New Super Mario Bros. 24 for the Nintendo 3DS system came out right before this game, so if we just did the usual, the players wouldn’t be satisfied.4. New Super Mario Bros. 2: An action game released for the Nintendo 3DS system in August 2012.
The development hurdles were set high – and I suppose you anguished over them more than anyone, Takemoto-san. What was on your mind as you began development and thought, “What should be new?”
You started making it when development equipment didn’t exist for the Wii U console.
We talked about having four players, with one more person touching the Wii U GamePad to place blocks.